(Həzrət Səccadın (ə) "Məkarimul-əxlaq” duasının şərhindən)
"Vənhəv li ila məhəbbətikə səbilən səhlə. Əkmil li biha xayraddunya vəl-axira"
"Sənin məhəbbətinə yetişməyim
üçün asan bir yol qarşıma çıxar və onunla (o məhəbbətlə) dünya və axirət
xeyirlərini mənim üçün tamamla”.
Həzrət Səccad (ə) "Məkarimül-əxlaq” duasının bu sonuncu hissəsində bu
duada istənilmiş bütün istəkləri bir növ
özündə toplayan bir dua edir. Allaha ərz edir ki, İlahi, mənim üçün Öz
məhəbbətinə doğru asan bir yol aç. Elə bir məbəbbət ki, onun vaitəsilə
dünya və axirət xeyrini əldə edim.
Bütün varlıq aləmi öz kamalına doğru hərəkətdədir
İnsan daim öz kamalının arxasıncadır. Hər bir varlıq, xüsusən insan
fitri olaraq bütün fəaliyyətlərində bunu istəyir. Kamal istəmək bunu
çatdırır ki, həmin varlıq bir növ öz nöqsanın dərk edir (İnsandan başqa
bütün varlıq aləmi öz yaradılışına uyğun şəkildə öz çatışmazlığını dərk
edir. İnsan da yaradılış baxımından bunu dərk edir. Amma o ağıllı və
iradəli, həmçinin azad seçim hüququna malik bir varlıqdır. Bu səbəbdən
yanlış seçim edərək şəriət baxımından bu ehtiyaca boyun əymir. Yəni, elə
yaşayır ki, sanki onun heç nəyə ehtiyacı yoxdur. Bir halda ki,
başdan-başa bütün varlığı ehtiyaclı olduğunu fəryad edir.― Tərc.)
Hər bir varlıqda, o cümlədən, insanda kamal əldə etmək zəminələri
qoyulub. Doğrudur, varlıq aləmi nöqsanlıdır, amma müəyyən kamilliklərə
də sahibdirlər ki, onunla sahib olmadıqları kamallara doğru hərəkət
edirlər. Varlıqların bu iki cəhətlə (nöqsan və onu aradan qaldırmaq
zəminələri) bərabər olmasından kəşf edirik ki, aləmdə bir mütləq kamal
var ki, varlıqlar bir növ o mütləqə doğru hərəkətdədirlər.
İnsan fərqli yaradılıb
Amma varlıqlar içində insanda hərəkəti üçün xüsusi zəminələr var.
İnsan bununla dərk edə bilər ki, o mütləq kamal kimdir və ona yetişmək
üçün hansı işlər münasibdir?! Ən mühümü insanda olan ağıldır. O bununla
həqiqəti dərk edir. İnsan həqiqətləri olduğu kimi dərk edə bilər.
Elə ki insan ağlından bəhrələndi, istər-istəməz ayrı yollar da
açılacaq. Ən üstün yol Allahın bu insan üçün müəyyən etdiyi yoldur.
İnsan o yol ilə Allaha birləşir. O dindir, peyğəmbərlərdir. Allah o yola
Qurani-kərimdə "düz yol” ("siratəl-müstəqim”) deyir. "Siratəl-müstəqim”
o yoldur ki, iki nöqtəni ― başlanğıc və sonu ("məbdə” və "müntəha”)
müəyyənləşdirir, insana hara getməli olduğunu, necə getməli olduğunu
göstərir. Nişanəsi budur, insan anlasın ki, varlıq baxımından hansı
varlığa söykənib, varlıqlar hansı varlığa bağlıdırlar və hansı həqiqətə
doğru gedirlər.
Bu düz yola düşməyin ilkin mərhələsidir. İkinci mərhələ budur ki, insan işlərini, çalışmalarını bu yola uyğunlaşdırsın...
Allahı sevməyən varlıq yoxdur
Quran və sünnənin bəyanları bunu bizə anladır ki, bütün varlıqların
Allah ilə bir məhəbbət rabitələri var. Buna görə də həzrət
"Səhifeyi-Səccadiyyə”nin ilk duasında bu ali həqiqəti bəyan edir:
"Varlıq aləmini yaratdı, sonra hamısını öz məbəhhəti yoluna yönəltdi.” (Və sələkə ...səbilə məhəbbəti)
Amma qeyd etdiyimiz, kimi insanın varlıq aləmində Allaha məhəbbət yolunda xüsusi yolu var.
Məhəbbət nədir? Məhəbbət
kamala doğru çəkim və cəzbolunma deməkdir. Varlıq istəyir ki, bir
kamalı ya əldə etsin, ya da sahib olduğu kamalı qorusun. İndi bu kamalın
onun varlığının hansı cəhətinə aid olması fərq etmir.
Allah özünü sevir. Bu Onun özünə olan zati sevgisidir. Buna əsasən,
bəzi Qüdsi hədislərin mənası aydın olur: Mən gizli bir xəzinə idim.
Tanınmaq istədim. Buna görə də yaratdım ki, tanınım.
Bu hədis "Bihar” kitabında gəlib. Yəni, Allah kamil mütləq varlıq
olduğu üçün zati olaraq özünü istəyir. Belə varlıq özündən zahir olan
kamallarını da sevir. Varlıqlar hər mərtəbədə olsalar da, onu sonsuz
kamallarının cilvələridirlər. Bu cəhətdən Allahın varlıqları sevməsini
söyləməyimiz düz sayılır.
Quranda da bu mənada ayələr var, məbəbbəti Allaha nisbət verir.
Burada kəlami (sxolastik) bəhslər açılır ki, bu sevgi nisbəti həqiqidir,
yoxsa məzacidir? Əhli-sünnə alimləri məcazi mənada qəbul ediblər.
Halbuki belə deyil. Məhəbbətin əsli Allaha aid olur.
Quranda Allahın nələri sevməsi, yaxud sevməməsi qeyd olunur.
Allahın sevgisi ilə insanın sevgisinin fərqi
Bizim sevgimizdə sevdiyimizə doğru çəkim var. Amma Allahın məbəhəti
onun sevdiyi şeyi ya yaratması, ya da onu istəməsidir. Bu cəhətdən
varlıqlar içində elə varlıqlar ola bilər ki, Allahın onlara sevgisi
sevginin son həddində olsun. Çünki onların çox yüksək kamalları var.
Buna görə də "Ali-yasin” ziyarətnaməsində deyilir: "Ondan və ailəsindən savayı sevgili yoxdur”.
(Orijinala diqqət etməklə), yəni, onlar Allahı ən kamil sevənlərdir,
yaxud da Allah üçün onlardan üstün sevgili yoxdur (hər ikisində də kamil
mənada). (İkinci mənada) Allah kamil varlığı yaradıb, buna görə də
onları kamil sevir və onları digər şeylərin məhəbətinə meyar edib.
Buna görə də Allahın varlığı sevməsini Ona aid etmək olar. Duanın bu hissəsində də bunu istəyirik:
"Sənin məhəbbətinə yetişməyim üçün asan
bir yol qarşıma çıxar və onunla (o məhəbbətlə) dünya və axirət
xeyirlərini mənim üçün tamamla”.
Quranda məhəbbət
Quran ayələrinə nəzər salaq, görək, Allahın sevdiyi yollar və şeylər nədir?
"Allah ehsan edənləri sevir”.
"Allah tövbə edənləri və pakları sevir.”
Yəni, Allah Ona doğru gələnləri sevir. Beləliklə də onların günahlarını bağışlayır. Bu zaman Allah da bəndəsinə qayıdır.
Bəndənin bir, Allahın iki tövbəsi var: Allah qayıdır, sonra bəndə
qayıdır və tövbə edir, daha sonra Allah qayıdır və günahlarını
bağışlayır və günahın pis təsirlərini dəf edir.
Peşmançlıq hər qədər olsa, qənimət bilmək lazımdır, bu fürsətlərdən
yaralanıb Allaha doğru qayıtmaq lazımdır. Bu qayıdış paklamanmaya
qayıdır: "və paklananları sevir".
"Allah pəhrizkarları sevir"
"Allah səbirliləri sevir"
Bunlar gözəl xislətlərdir. İnsan onların arxasınca olsa və əməl etsə, Allaha doğru çəkilir.
"Allah təvəkkül edənləri sevir"
"Allah ədalətə riayət edənləri sevir"
"Allah, yolunda mökkəm dağlar kimi dayanıb mücahidiə edənləri sevir".
Hamısında çalışma lazımdır. Elə belə əldə edilmir. Pəhrizkar,
səbirli, ədalətli və gətirdiyimiz ayələrdə işarə edilən şəxslərdən olmaq
üçün çalışmaq lazımdır.
Bu hədisə diqqət etməklə duanın məzmunu bizə əməli olur. Dua dedi ki,
qarşımıza asan yolu çıxar. Asan yol hansıdır ki, hamı onu həyata keçirə
bilər? Allah Musaya (ə) buyurdu:
"Məni sev və camaata sevdir".
Dedi ki, mən Səni sevirəm, amma digərlərinin Səni sevməsini necə təmin
edim? Buydur ki, nemətlərimi onlara xatırlat, elə ki, xatırladılar,
sevəcəklər.
Bəziləri məbəbbət yolunda qısa yol istəyirlər. Bu hədis göstərir:
Onlara məhəbbətlərimi xatırlat. Nemətlərimi yada salsınlar. Belə olsa Məni sevəcəklər.
Bu çox gözəl yoldur. Diqqət edək ki, ayədə buyurulur: Allah zahiri və
batini nemətlərini sizə yağdırdı. Nemətlər yağış kimi yağıb. Qaçmaq da
olmur. Bir ayədə buyurur ki, Allahın nemətləimi saymaq istəsəniz,
bacarmazsınız. Nəylə sayacağıq? Elə dilimiz, gözümüz, əlimiz də nemətdir
və artır. Beləliklə görəcəyik ki bütün varlıq aləmi və özümüz hamıs
Allahın bizə lütfüdür. Ağıl gözü açılsa, görəcək ki, daim özünü Allaha
borclu görür və bilir ki, Allahın məhəbbətlərini ödəyə bilməz. Bu da
onda xəcalət halı yaradır.
Çətinlik, şərr, şeytan və insanın onlara düzgün yanaşma tərzi
Çətinliyə düşəndə də düşünək ki, bu sıxıntıda Allahın nə qədər neməti
var! Çünki adətən insan çatışmazlıqlara baxır. Şeytan da gəlib bu
şeyəri üzümüzə çəkir və yaxşılıqları yada salmır. Əgər insan
digərlərinin eyibinə diqqət edirsə, deməli, şeytandandır. İnsan elə
pisliyə baxmalı deyil, daim sol gözü ilə baxmamalıdır, sağ göz də var,
onunla da görməlidir. Həmçinin daim sağ gözü ilə də baxmamalıdır. Bir
gözünü yumub baxmasın. Belə olduqda baxmayan gözü də tədricən görməni
itirir.
Sağ göz gözəlliklərin, sol göz pisliklərin təmsilidir. "Fələq" surəsində buyurulur ki, yaratdıqlarının şərindən Sənə sığınıram.
Allah şərr yaratmayıb. Şərr varlıqların bir-biri ilə rabiətsində üzə
çıxır. Neynəyək? O şəri yaradana pənah aparaq. Şeytanı Allah yaradıb.
Allah ona icazə verməsə heç nə edə bilməz. Allah istəsə onun qarşısını
ala bilər.
Atam "Səhifeyi-Səccadiyyə"də "Övlada dua"nın bu hissəsini çox
oxuyurdu: "Fəqhər sultanəhu bi sultanikə", yəni Allah, Sən Öz qüdrətinlə
onun səltənətinin qarşısını al. İlahi, o mənə hakimiyyət etmək istəyir,
əsil hakim sənsən, elə isə Özün onun qarşısını al! Belə kiçik duaları
əzbərləyib qunutlarda oxumaq çox yaxşıdır.
Bu nanəcib (İblis) müstəqil və qüdrətli ki, deyil! Gücünü Allahdan
alıb. Böyüklər buyurmuşkən, şeytana Allahın əlində və ixtiyarı altında
olan birisi kimi baxmalıyıq. Belə olsa, onun vəsvəsəsi işləməyəcək. Bu
zaman qüvvət və qüdrətlə de: "Əuzu billahi
minəş-şeytanir-rəcim. Yaxud səhər və axşam on dəfə (səhər və axşam
namazlarının ardınca) olan zikr: Əuzu billahis-səmi`il əlimi min
həməzatiş-şəyatin. Və əuzu billahi ən yəhzurun. İnnallahə huvəs-səmi`il
əlim". Allah Quranda Peyğəmbərə göstəriş verir ki, bunu oxusun.
Nəticə:
Çalışaq ki, daim həyatda Allahın nemətlətrinə diqqətli olaq. Hər kəsə
Allah özünə uyğun nemət verib. Gözümüzü açmalıyıq. Gözü yumub demək
olmaz ki, hava daim qaranlıqdır. Yaxud eynəyimizi silməliyik, deməyək
ki, hər yer dumanlıdır.
Allah bizə Əhli-beyt (ə) maarifini dərk etməyi nəsib etsin.
Məhəmmədbaqir Təhriri
Tənzim və tərcümə: D. Şahmərdanlı
Materialdan istifadə zamanı istinad (www.parlayangunesh.az) zəruridir.
|