(Həzrət Səccadın (ə) "Məkarimul-əxlaq” duasının şərhindən)
"Allahummə, səlli əla Muhəmmədin və alih. Və nəbbihni li zikrikə fi auqatil-ğaflə!"
"İlahi, Məhəmməd və ailəsinə salam yetir. Qəflət anlarında məni Sənin zikrin və yadınla ayılt!...”
Dördüncü imamımız həzrət Səccad (ə) "Məkarimül-əxlaq” duasının bu
hissəsində Allahdan onu qəflət yuxusundan ayıltmağını istəyir ki, bu ayılma ilə Onu yad etsin.
Bilməliyik ki, dünya həyatı insan üçün bir növ qəflət gətirir və
insanın qeyb aləmi ilə rabitəsi kəsilir. Doğrudur, Allah insanda
qəflətdən ayılma vasitələri yaradıb. Buna baxmayaraq o batini meyillər
və dünya həyatı ilə əlaqədar qəflətə düşür. Allahın insanda yaratdığı və
onu qeyb aləminə yönəldəcək vasitələrdən düzgün istifadə etmədikdə
həmin vasitələrin özü insanın qəflətə düşməsinə səbəb olur.
Bu şərif ayədə buyurur:
"Allah sizi analarınızın
bətnlərindən heç bir şey bilmədiyiniz (dərk etmədiyiniz) halda çıxartdı.
Sonra sizə qulaq, göz və qəlb verdi ki, (Allahın əmrlərini eşidib,
qüdrətini və əzəmətini görüb, vəhdaniyyətini duyub) şükür edəsiniz!” (Nəhl, 78)
İnsan dünyaya gələrkən cahil idi, heç nə bilmirdi. Amma Allah onda
agahlıq və bilmə vasitələri yaradıb. Həmin istedadlar tədricən özünü
biruzə verməyə başlayır. Ayədə buyurulduğu kimi, bu agahlıq vasitələri
onun şükür etməsi üçündür. Yəni, insanın dünya həyatında tədricən sahib
olduğu agahlıq vasitələri əgər onu Allah və Onun nemətlərinə yönəltsə və
o həmin nemətləri nemət sahibinin bəyəndiyi yolda istifadə etsə, bu
zaman bu vasitələr onun tərəqqi və zikr vasitələri olacaq. Amma belə
olmasa, yəni əgər onlardan istifadə etməsə, ya da o agahlıqlarını ancaq
dünya həyatı ilə məhdudlaşdırsa, belə şəxslər qeyb aləmindən qəflətdə
yaşayırlar. Quran buyurur:
"... Onların qəlbləri vardır, lakin
onunla (Allahın birliyini sübut edən dəlilləri, özlərinin dini borc və
vəzifələrini) anlamazlar. Onların gözləri vardır, lakin onunla (Allahın
mö’cüzələrini) görməzlər. Onların qulaqları vardır, lakin onunla
(öyüd-nəsihət) eşitməzlər. Onlar heyvan kimidirlər, bəlkə də, (ondan)
daha çox zəlalətdədirlər. Qafil olanlar da məhz onlardır!" (Əraf, 179)
Bu ayədə insanın inkişafı üçün nəzərdə tutulan həmin vasitələr süqut
vasitəsi kimi tanıtdırılır. Axırda da buyurur: qafil olanlar da məhz
onlardır. Yəni, verilən ayılma vasitələrindən düzgün isifadə etməyən,
qeyb aləmi ilə rabitədə olmayan, bu aləmi qeyb aləmi ilə
əlaqələndirməyən şəxslər qəflətdədir.
Digər ayədə buyurur:
"Onlar dünya həyatının zahirini bilirlər, axirətdən isə xəbərsizdirlər". (Rum, 7)
Əvvəlinci ayələrdə isə qeyd edir ki, camaatın çoxu anlanmır:
"Allah vəd etdi. Allah Öz vədinə xilaf çıxmaz. Lakin insanların çoxu bilməzlər!” (Rum, 6)
Bu zaman açıqlayır ki, bu əksəriyyətin elmi və işləri dünya həyatının
zahiri ilə məhdudlaşır. Hətta zahiri aləmini düzgün yaşasa da, hər
şeydən başı çıxsa da, həqiqətdə cəhalətdədirlər. Onlar digər aləm və
həqiqətə cahildirlər.
Qəflət nədir?
Qəflətlə bağlı ayələri araşdırsaq, buna yetişirik ki, insanın hər
hansı sahədə elmi və əməli çalışmaları onu daxildən bəyatının və
fəaliyyətinin bütün sahələrində Allahla rabitədə saxlamasa belə şəxsə
qəfətdə olan deyiir. Amma Allah insana xüsusi lütfü olduğu üçün agahlıq
vasitələri yaradıb. Eyni zamanda zahiri vasitələr də yaradıb ki, insan
istəsə onlardan istifadə etməklə qeyb aləminə yönələ bilər. Buna görə də
insanın qarşısına elə vaxtlar çıxır ki, onların vasitəsilə qeyb aləminə
yönələ bilir. Misal üçün, yetkinlik dövrünün əvvəllərində insanın
qarşılaşdığı suallar belə agahlıqlardandır. Amma insan diqqətli
olmalıdır ki, o vasitələrdən düzgün istifadə etsin. Lakin həmin
vasitələr də bunlarla məhdudlaşmır. Bəzən insan sıxıntılara düçar olur.
Bununla da ona aşkar olur ki, onun güvəndiklərinin hamısı zəifdir, onun
həyatını idarə edə, düşdüyü çətinliklərdən onu çıxara bilməz. İnsan
çətinliyə salınır ki: ləəlləhum yətəzərrəun-bəlkə yalvarıb-yaxarsınlar.
Adətən insan sahib olduqlarına söykəndiyi üçün qeyb aləminə diqqəti
azalır. Adətən biz sıxıntıya və çatışmazlığa düşəndə ayılma daha yaxşı
əldə olunur. Buna görə də Allah buyurur ki, bu aləmə təyin edilmiş qəti
qanunlardan (Quran maarifində: sünnətlərdən) biri imtahandır: "Əlbəttə, Biz sizi bir az qorxu, bir az aclıq, bir az da mal, can (övlad) və məhsul qıtlığı ilə imtahan edərik...” (Bəqərə, 155)
Bu insanın xoşuna gəlməyən sıxıntıların özü hər kəsə uyğun olur.
Tağutların, sərvət əhlinin hamısının özünə uyğun qorxusu,
nigarançılıqları var. Amma möminllər bu qorxu halından yaxşı istifadə
edirlər.
Qəflətdən ayılmaq
Həzrət duanın bu hissəsində mühüm bir şey istəyir: Qəflətdən ayılmaq. Qəflət zamanında məni zikrinlə ayılt.
Bir ayədə buyurulur ki, paklıq yolunda olanlar bu ayıltmalardan
istyifadə edirlər. Bu da bizə yol gösətərir ki, çalışaq, fikri, etiqadi,
əxlaqi və əməli baxımdan paklıq yolunda olaq.
"Allahdan qorxanlara Şeytandan bir
vəsvəsə (zərər) toxunduğu zaman onlar (Allahın əzabını, lütfünü və
mərhəmətini) xatırlayıb düşünərlər və dərhal (gözləri açılıb) görən
olarlar.” (Əraf, 201).
(Orijinaldakı) "Taif” (şeytan tayfasıı) bəzi hədislərə görə
şeytanların bir qrupudur ki, insanı qəflətə salır. İnsanı qəflətinin
xarici zəminəsi şeytandır. O, insanın batini duyğularından istifadə edib
onu qəflət salır. Belə hallarda möminlər özlərinə gəlir, nöqsanlarını
görür və qayıdırlar.
Demək, bir ayılma vasitəsi yarandı, zəfilyimiz başa düşdük. Bu çox
gözəl zəminələrdəndir ki, insan bununla mütləq varlıya söykənir. Çünki
doğrudan da belədir. Hər bir fəqirliklə varlılıq var və hər zəifliklə
qüdrət var. Bizim zəfiliyimiz və fəriqliyimiz Allahın mütləq qüdrəti və
varlılığı ilə birgədir.
Baxırsan insan nə isə elmi bir müzakirə edir, bir yerdə ilişir, elə
orada Allahın elminə diqqət etsin, öz aləmindən uzaqlaşsın. Bu özündən
ayılmaya (ayılıb, özündən uzaqlaşıb Allaha sığınmaq) zikr deyilir.
Allahın qüdrətinə diqqət zikrdir. Kasıb olanda Allahın varlılığına
diqqət zikrdir. Zikr Allahın hüzuruna, hazırda var olmasına diqqətdir.
Allahın da hüzuru müxtəlifdir, qəflət də müxtəlifdir.
Həzrət Adəm Cənnətdə olarkən şeytanın vəsvəsələri ona uyğun qəflətlə
onu tutdu və o mərtəbəsinə uyğun qəflətə düşdü. Amma tez ayıldı və
Allaha pənah apardı(lar).
Zülmətlərdə səsləndi: Səndən ayrı kimsəm yox...
"Qaranlıqlar içində (balığın
qarnında; gecənin, yaxud dənizin zülmətində) səsləndi: Səndən başqa heç
bir məbud yoxdur. Sən paksan, müqəddəssən! Mən isə, həqiqətən,
zalımlardan olmuşam. Biz duasını qəbul buyurduq və onu qəmdən qurtardıq.
Biz möminlərə belə nicat veririk!” (Ənbiya, 87-88).
Bu Allahın vədidir. Hərənin özünə uyğun nicatı var. Biz Allahın
mütləq rübubiyyətinə diqqətdən qəflətdə oluruq. Ayılma nəsimi gələn
kimi, tez ondan bəhrələnməliyik. Hədisdə buyurulur ki, həyatınızda
nəsimlər var. Diqqətli olun ki, ona üz tutasınız.
Belə nəsimlərdən və fürsətlərdən bəhrələnsək, nəsimlər çoxalır.
Ayılma neməti: Allahın səninlə işi var!
Deməli, ayılma neməti Allahın çox böyük nemətlərindəndir. İnsan
Allahın nemətlərindən qəflətdə olmaqla əlində olan nemətlərti də əldən
verir. Buna görə də möminlər qəflət səbəblərini bilməlidirlər. Hər kəsin
də qəflət səbəbləri müxtəlif ola bilər. Şeyx Abbas Qumi Məşhəddə
Gövhərşad məscidində imam camaat imiş, amma sonra bu işin başını
buraxır. Səbəbini soruşanda deyib ki, bir gün arxamda namaz qılanların
səsinin çox uzaqlardan gəldiyini eşitdim. Bir anlıq zehnimə gəldi ki,
gör, arxamda nə qədər adam namaz qılır...
Bu ayılma məsələn Quran oxuyan zaman baş verə bilər. Baxırsan, bir
ayə diqqətini çəkir. Tez o halın arxasınca getsin. Çünki mənəvi hallar
quş kimidir, tez qaçır. Bu hal gəldikdə məlum olur ki, Allahın bizimlə
işi var. Başqa işlər üçün vaxt var, amma belə fürsətlər hər zaman
gəlmir. Bu ruhi lətifləşmə, incəlmə çox mühümdür. Belə xüsusi hallar
qarşıya çıxanda ixtisas sahiblərinin məsləhəti ilə həmin halları qorumaq
lazımdır. Bizim ustadlarımız bu mətləbləri buyurublar ki, insana
namazda bir hal gəlirsə, daha düşünməsin ki, bəhsim var, işim var. Çünki
dərs, iş hər zaman ola bilər, amma mənəvi hallar hər zaman gəlmir. Bu
ayılmalar çox qiyəmətlidir. İndi bunun qədrini bilmiri, başqa vaxt
biləcəyik. Onda ki, bizi ayıldacaqlar. Görəcəyik ki, biz onlardan
istifadə etməmişik.
***
Belə ayılma yerlərindən biri Əhli-beytə təvəssüldür. Biz bu
rabitələri qorumalıyıq, davam etdirməliyik. Həmin bu duanın məzmunu bizə
təlimdir ki, onunla ayılaq. Duanın bu hissələrini əzbərləyək,
qunutlarda oxuyaq. Bu, böyüklərin tövsiyəsidir. Atamın belə şeyləri çox
idi. Allah rəhmət eləsin!
Allah bizi daim öz zikri ilə bağlı ayılanlardan eləsin. Əhli-beytə
diqqət özü zikrdir. Bundan qəflətdə olmayaq. Xalisanə rabitəmiz
olmalıdır.
Atam buyururdu ki, "lümə” dərslərini
oxuyanda çətinliyə düşürdük, təvəssül edirdik, həll olurdu. Təvəssül
həmişə ağlamaq deyil ha... İnsanın diqqəti yönəlməsi və kiçikliyini
göstərməsi təvəssüldür.
Allah bizi din maarifi ilə ünsiyyətdə olanlardan və onları düzgün
dərk edənlərdən, onlara kamil əməl edənlərdən və onları kamil şəkildə
çatdıranlardan etsin.
Məhəmmədbaqir Təhriri
Tənzim və tərcümə: D. Şahmərdanlı
Materialdan istifadə zamanı istinad (www.parlayangunesh.az) zəruridir.
|