Tövhid
və şirk məsələləri ilə əlaqədar bəhslərdə ən mühüm şey onların
meyarının təyinidir ki, problem əsaslı şəkildə həll edilsin. Çünki
bunlar tam şəkildə çözülməyincə, əsasında qurulan sair fəri (təfərrüati)
məsələlər də heç vaxt həll olunmayacaqdır. Buna görə də tovhid və şirki
müxtəlif yönlərdən, amma qısa şəkildə araşdırırıq:
1. Zatda tovhid. Zatda tovhid iki cür bəyan edilir:
a) Allah (kəlam elminin təbirincə, Vacibulvücud) birdir və Onun oxşarı
yoxdur. Bu da məhz Quranda müxtəlif ifadələrlə yad edilən tovhiddir:
"Heç kəs Onun oxşarı və misli deyildir.” ("Rəd” 6, "Miləl və
Nihəl”(Şəhristani) c.1)
Başqa ayədə buyurulur: "Heç bir şey Ona bərabər ola bilməz.” ("Ənam” 164)
Əlbəttə, tovhidin bu növü bəzən avam camaat arasında başqa cür təfsir
edilir ki, özünə ədəd baxımından bir məna alır, yəni "Allah birdir, iki
deyildir”. Bu qəbildən olan tovhid Allahın ilahiyyət məqamına layiq
deyildir.
b) Allahın zatı mürəkkəb deyil, çünki bir varlığın hər hansı zehni və ya
xarici hissələrdən təşkili onun hissələrinə olan ehtiyacı sayılır və
ehtiyac da imkanın (mümkünül-vücudluğun) nişanəsidir. İmkan daim illətə
(səbəbə) olan ehtiyacla yanaşıdır, halbuki, bunların heç biri
Vacibul-vücud məqamı ilə uyğun gəlmir.
2. Xəlq etməkdə (xaliqiyyətdə) tovhid. Xaliqiyyətdə tovhid həm əql, həm
də nəql tərəfindən qəbul olunan tovhid mərhələlərindən biridir. Əql
nəzərindən Allahdan başqa mövcud olan hər bir şey bütün kamal və
camaldan məhrumdur, onların malik oduqları hər bir şeyi Allahın zatən
qəni olan feyzindən qaynaqlanır. Dünyada kamal və camal cilvələrinin
hamısı Allah tərəfindəndir.
Quran ayələrində də xaliqiyyətə dair çoxlu nümunələr vardır ki, birini
qeyd edirik: "De: Allah hər bir şeyin xaliqidir və O, yeganə və
qalibdir” ("Naziat” 5).
Deməli, xaliqiyyətdə tovhid məsələsi ilahiyyatçılar arasında ümumiyyətlə
ixtilafa səbəb ola bilməz. Əsas məsələ yaradılışdakı tovhiddir ki, bu
barədə iki növ təfsir qeyd olunur:
a) Dünya varlıqları arasında mövcud hər növ səbəb-nəticə qanunu
bütünlüklə səbəblərin yaradanı və illətlərin əsası olan Allaha qayıdır
və həqiqətdə müstəqil və əsil xaliq Allahdır, Ondan başqasının öz
məlulunda təsiri də mütləq Onun icazəsi və izni ilə baş verir. Bu
nəzəriyyədə dünyadakı səbəb-nəticə qanunu (bəşər elmi də onu kəşf
etmişdir) etiraf olunur. Lakin eyni halda bu sistemlərin məcmusu hər
hansı bir növdə Allahdan asılıdır və nizamları yaradan, onlara
səbəbkarlıq xasiyyəti verən, hər şeyə təsir bağışlayan yalnız Odur.
b) Dünyada yalnız bir xaliq vardır, o da Allahdır. Varlıq aləmində heç
bir növ təsir qoyma və təsirlənmə müstəqil şəkildə mövcud deyildir:
Allah bütün təbii varlıqların bilavasitə xaliqidir, hətta bəşər qüdrəti
də Onun felində təsir qoya bilmir. Deməli, varlıq aləmində birdən artıq
səbəb yoxdur və o da elmdə "təbii səbəblər” adı ilə tanınan hər bir
şeyin yerindədir.
Əlbəttə, xaliqiyyətdə tovhid üçün belə təfsiri bəzi əşairə alimləri
irəli sürür, lakin onların məşhur şəxsiyyətlərindən bəziləri, o cümlədən
İmamul-Hərəmeyn ("Yusuf” 40) və son zamanlar Şeyx Məhəmməd Əbdüh özünün
"Tovhid” risaləsində bunu inkar edərək birinci nəzəriyyəni seçmişdir.
3. Tədbirdə (idarəçilikdə) tovhid. Yaratmaq Allaha məxsus olduğu kimi,
varlıq aləminin idarəsi də Onun öhdəsindədir və varlıq aləmində yalnız
bir tədbirçi vardır. Xaliqiyyətdə tovhidi isbatlayan dəlillər elə
tədbirdəki tovhidi də sübut edir. Quranın çoxlu ayələrində Allah
dünyanın yeganə idarəedicisi kimi təqdim edilir və buyurulur: "De: Yoxsa
Allahdan başqa məbudlar, rəblər axtaraq, halbuki O, hər bir şeyin
tədbirçisidir.” ("Sad” 26)
Əlbəttə, xaliqiyyətdəki tovhid barəsində qeyd olunan iki təfsir tədbirdə
də irəli çəkilir və bizim nəzərimizdə tədbirdə tovhid dedikdə məqsəd
müstəqil tədbirin yalnız Allaha aid olunmasıdır. Deməli, bütün aləm
varlıqları arasındakı müəyyən təbii tədbirlərin hamısı Allahın iradə və
istəyindən qaynaqlanır. Qurani-Kərim haqqa bağlı olan bu cür
tədbirçilərə işarə edərək buyurur: "And olsun o kəslərə ki, varlıq
aləmini idarə edirlər” ("Maidə” 44).
4. Hakimiyyətdə tovhid. Hakimiyyətdə tovhid dedikdə bu nəzərdə tutulur
ki, hökumət sabit bir haqq kimi Allaha məxsusdur, cəmiyyətin ayrı-ayrı
fərdlərinə hakim yalnız Odur. Quranda belə buyurulur: "İnil-hukmu illa
lillah – hakimiyyət (haqqı) yalnız Allaha məxsusdur” ("Maidə” 40).
Deməli, başqalarının da hökuməti Onun icazəsi və istəyi ilə olmalıdır
ki, layiqli insanlar cəmiyyətin idarə işini öhdələrinə alsınlar və
camaatı əbədi səadətə və kamala doğru hidayət etsinlər. Quran bu barədə
buyurur: "Ey Davud, Biz səni yer üzündə Öz nümayəndəmiz qərar verdik,
belə isə camaat arasında haqq əsasında hökm (hökmranlıq) et” ("Maidə”
45).
5. İtaətdə tovhid. Mənası budur ki, zatən itaət olunmalı, eləcə də
əsalətən itaət olunması lazım olan şəxs yalnız Allahdır. Buna əsasən
başqalarına, o cümlədən Peyğəmbərə, imama, fəqihə, ata-anaya və s.-yə
itaət etməyin zərurəti Allahın iradəsi və əmriylədir.
6. Şəriət və qanunda tovhid. Qanunçuluqda tovhidin mənası budur ki,
qanun qoymaq haqqı yalnız Allaha məxsusdur. Buna əsasən Quran ilahi
qanunlar çərçivəsindən xaric olan hər növ hökmü küfr, fisq və zülm kimi
qiymətləndirərək buyurur: "Hər kəs Allahın nazil etdikləri əsasda hökm
etməzsə kafirdir” ("Həmd” 4). "Hər kəs Allahın nazil etdikləri əsasda
hökm etməsə, fasiqdir” ("Nəhl” 36). "Hər kəs Allahın nazil etdikləri
əsasda hökm etməsə zalımdır” ("Bəqərə” 34).
7. İbadətdə tovhid. Bununla əlaqədar ən mühüm bəhs ibadətin mənasının
ayırd edilməsidir. Çünki bütün müsəlmanlar bu məsələdə yekdil nəzərə
malikdirlər ki, ibadət yalnız Allaha məxsusdur və Ondan başqasına
pərəstiş etmək olmaz. Quran bu barədə buyurur: "Yalnız Sənə ibadət edir
və yalnız Səndən kömək istəyirik” ("Yusif” 100).
Quran ayələrindən məlum olur ki, bu, bütün ilahi peyğəmbərlərin
dəvətində müştərək prinsip olmuş və onların hamısı həmin məsələni təbliğ
etmək üçün göndərilmişlər. Qurani-Kərimdə buyurulur: "Hər bir ümmətin
arasından bir peyğəmbər göndərdik ki, Allaha pərəstiş edin, tağutlardan
(tüğyançılardan) uzaq olun” ("Yusif” 4).
Deməli, pərəstişin yalnız Allaha məxsus olması, Ondan başqa heç bir şeyə
ibadət edilməməsi kimi danılmaz prinsip barəsində heç bir münaqişə
yoxdur və hər kəs yalnız bu prinsipi qəbul etdikdən sonra müvəhhid
(tovhidçi) adlana bilər. Əsas məsələ ibadətin qeyri-ibadətdən ayırd
edilməsi meyarındadır. Məsələn, müəllimin, ata-ananın, alimlərin əlini
öpmək, haqq sahibləri qarşısında hər hansı növ təzim etmək onlara ibadət
etmək sayılırmı, yoxsa ibadət mütləq şəkildə olan xüzu mənasına
deyildir. Əksinə onda müəyyən şərtlər də vardır ki, həyata keçməyincə
heç bir xüzu, hətta səcdə həddində olsa belə, özünə ibadət yönü almır.
İndi bu kimi təvazökarlıq və təzimlərin ibadət olub-olmamasını
araşdırmalıyıq və bu, çox mühüm məsələdir.İBADƏT BARƏSİNDƏ YANLIŞ
ÇIXARIŞLARBəzi yazıçılar ibadəti "xüzu” və ya "son dərəcə xüzu” kimi
təfsir etmiş, lakin bəzi Quran ayələrini izah etmək istədikdə çıxılmaz
vəziyyətdə qalmışlar. Quran aşkar şəkildə buyurur ki, Adəmə səcdə etmək
mələklərə əmr olundu: "Mələklərə dedik: Adəmə səcdə edin” ("Əraf” 28).
Adəmə edilən səcdə eynilə Allah qarşısında edilən səcdə kimi idi,
halbuki birincisi təvazökarlıq izhar etmək, ikincisi isə ibadət və
pərəstiş məqsədiylədir. İndi eyni vəziyyətdə edilən bu iki səcdənin nə
üçün müxtəlif mahiyyətə malik olduğunu araşdıraq. Quran bir yerdə Yəqub
peyğəmbərin öz övladları ilə Həzrət Yusifə səcdə etdiyindən xəbər
verərək buyurur: "Yusüf atasını və anasını taxtda oturtdu, onların
hamısı onun üçün səcdəyə düşdülər və Yusüf dedi: Ey ata, bundan qabaq
gördüyüm yuxunun təvili (yozumu) bu idi və Allah onun haqq olmasını
isbat etdi” ("Ali-İmran” 51).
Qeyd olunmalıdır ki, Həzrət Yusifin "bundan qabaq gördüyüm yuxu” deməkdə
məqsədi on bir ulduzun günəş və ayla birlikdə ona səcdə etməsidir. Belə
ki, buyurulur: "Mən yuxuda on bir ulduzun günəş və ayla birlikdə mənə
səcdə etdiyini gördüm” ("Ənam” 102).
Həzrət Yusif öz yaxın adamlarının səcdə etməsini əvvəllər gördüyü
yuxunun yozumu hesab etdiyindən aydın olur ki, on bir ulduz dedikdə
məqsəd on bir qardaşı, günəş və ay dedikdə isə ata və anası imiş.
Deməli, təkcə qardaşları deyil, İlahi peyğəmbər olan atası da ona səcdə
etmişdir. İndi belə bir sual yaranır: nə üçün onların son dərəcə
bəndəçilik, xüzu sayılan səcdəsi ibadət hesab olunmur?GÜNAHDAN DA PİS
OLAN BƏHANƏ!
Yuxarıda işarə olunan bəzi yazıçılar bu sualın cavabında çıxılmaz
vəziyyətdə qalarkən belə demişlər: bu səcdə və xüzular Allahın fərmanı
ilə olduğundan şirk deyildir. Lakin cavabın naşılığı aydındır. Çünki
əgər bir əməlin mahiyyəti şirk olsa, heç vaxt Allah ona əmr etməz, çünki
buyurur: "De: Allah (heç kimi) pis işlərə əmr etməz. Yoxsa bilmədiyiniz
şeyi Allaha aid edirsiniz?!” ("Duxan” 8).
Ümumiyyətlə, Allahın fərmanları mahiyyəti dəyişmir. Əgər bir insanın
qarşısında xüzu etməyin həqiqəti ona pərəstişdirsə və Allah da ona əmr
versə, nəticəsi özünə pərəstiş etməyə dair fərman olacaqdır.
İRADIN CAVABI VƏ İBADƏTİN HƏQİQİ MƏNASI
Məlum oldu ki, Allahdan başqasına pərəstiş etməyin qadağası (haram)
bütün dünya tovhidçiləri tərəfindən qəbuldur. Digər tərəfdən, mələklərin
Adəmə, eləcə də Həzrət Yəqubun və övladlarının Yusifə səcdəsi pərəstiş
hesab olunmur. İndi görək hansı səbəbə görə bir əməl bir dəfə ibadət
adlanır, digərində həmin xüsusiyyətlə ibadətdən xaricdir.
Quran ayələrinə müraciət etməklə aydınlaşır ki, ibadət – bir varlıq
qarşısında elə xüzu etməkdir ki, onu Allah saymaq və Allahın işlərini
ona aid etməklə yanaşı olsun. Bu bəyanla, Allaha və ya Onun ilahi işləri
yerinə yetirməyə qüdrətli olmasına etiqad məhz həmin məsələdir ki,
hərgah xüzu ilə yanaşı olsa bu əmələ ibadət mahiyyəti verir.
Dünya müşrikləri – istər Ərəbistan yarımadasında yaşayanlar, istərsə də
sairləri – Allahın məxluqu hesab etdikləri bəzi varlıqların qarşısında
xüzu və xüşu edir, lakin eyni zamanda inanırdılar ki, Allahın işlərindən
bir qismi (ən aşağı səviyyəli günahları bağışlamaq haqqı və şəfaət
məqamına malik olmaq) onlara həvalə edilmişdir. Babil müşriklərindən bir
qrupu səma cisimlərinə pərəstiş edirdilər, amma onları özlərinin xaliqi
və yaradanı deyil, rəbbi (tərbiyə edəni), həmçinin dünyanı və insanı
idarə edən varlıqlar sayırdılar. Həzrət İbrahimin (ə) onlarla apardığı
mübahisələr həmin etiqad əsasında baş vermişdi. Çünki Babil müşrikləri
heç vaxt günəşi, ayı və ulduzları "Yaradan” hesab etmir, əksinə bunları
qüdrətli məxluqlar sayır və deyirdilər ki, dünya işlərinin idarə
olunması onlara həvalə edilmişdir. İbrahimin (ə) Babil müşrikləri ilə
apardığı mübahisəni bəyanlayan ayələr də məhz "rəbb” kəlməsi üzərində
təkid edir ("Ənam”, ayə 76-77). Və rəbb kəlməsi də ixtiyarında olan
şeyin tədbirçisi və sahibi mənasındadır. Ərəblər ev sahibinə
"rəbbul-beyt”, əkin sahəsinin sahibinə "rəbbuz-ziyə deyirlər, çünki evin
və əkin sahəsinin idarə olunması onun sahibinin öhdəsinə qoyulur.
Qurani-Məcid Allahı varlıq aləminin yeganə tədbirçisi, pərvəriş verəni
kimi təqdim edərək müşriklərlə mübarizəyə qalxır və onları yeganə Allaha
pərəstişə dəvət edərək buyurur: "Böyük Allah mənim rəbbim və sizin
rəbbinizdir, belə isə Ona pərəstiş edin, budur düzgün yol” ("Maidə” 70).
Başqa bir ayədə buyurulur: "O Allah sizin rəbbinizdir, Ondan başqa heç
bir məbud yoxdur, hər bir şeyin yaradanıdır, elə isə Ona pərəstiş edin”
("Maidə” 6).
"Duxan” surəsində: "Yeganə olan Pərvərdigardan başqa heç bir məbud
yoxdur, həyat verir, öldürür, həm sizin, həm də ata-babalarınızın
pərvərdigarı, onların işini tədbir edəndir.”
Quranda İsanın (ə) dilincə buyurulur: "Həzrəti İsa dedi: Ey Bəni-İsrail,
həm mənim, həm də sizin rəbbiniz olan Allaha pərəstiş edin!”
Qeyd olunanlardan aydınlaşır ki, qarşı tərəfin rəbb və məbudluğuna
etiqaddan uzaq, ilahi işlər ona nisbət verilməyən xüzu, hərçənd son
həddə olsa belə, ibadət sayıla bilməz. Deməli, övladın ata-ana, ümmətin
Peyğəmbər (s) qarşısında xüzu etməsi heç vaxt onlara ibadət hesab
olunmur. Beləliklə, aşağıdakı məsələlərdən çoxu: ilahi övliyaların
əsərlərinə təbərrük etmək, onların qəbirlərinin zərihlərini və
qapı-divarlarını öpmək, Allah dərgahında əziz və hörmətli şəxsiyyətlərə
təvəssül etmək, layiqli bəndələrini çağırmaq, onların doğum və vəfat
günlərini qeyd etmək və sair kimi işlər agah olmayan bəzi şəxslərin
nəzərində Allahdan başqasına pərəstiş və şirk hesab olunmasına
baxmayaraq, Allahdan qeyrisinə ibadət hüdudlarından tamamilə xaricdir.
Seyid Rza Hüseyninəsəb/islaminsesi
|