ÖLÜM ANLAYIŞI
Bəşəriyyəti həmişə narahat edən fikirlərdən biri, ölüm düşüncəsi və
həyatın sona çatması məsələsidir. İnsan özündən «Dünyaya nə üçün
gəlmişəm və nə üçün gedirəm?», «Bu tikib sökməkdən məqsəd nədir?», «Bu
iş bihudə və boş bir iş deyilmi?» suallarını soruşur.
Bu şe’r Xəyyama mənsubdur:
Şe’rin məzmunu belədir: Məst adam hazır qədəhin sınmasını rəva
bilməz; bəs onda bu qədər nazlı qamət və baş-gözü Allah nə üçün yaradıb
və nə üçün sındırır?
İnsan bir qədəhdir ki, Allah məhəbbətdən ona yüz dənə busə vurur;
zamanın bu kuzəgəri belə zərif qədəh düzəldir və sonra onu yerə çırpır.
Ölüm qorxusu fəlsəfi bədbinliyin yaranma səbəblərindəndir. Bədbin
filosoflar, həyat və varlığı hədəfsiz, bihudə və hər bir hikmətdən boş
təsəvvür edirlər. Bu təsəvvür onları sərgərdan edib və bə’zən onlarda
intihar hisslərini aşılayıb və aşılayır. Onlar öz-özlərində
fikirləşirlər ki, əgər getməli və ölməliyiksə, gərək gəlməyəydik, amma
indi ki, ixtiyarsız gəlmişik, bizim əlimizdən heç olmasa da bu
bihudəçiliyin davam etməsinə yol verməmək və son qoymaq gəlir və bu
puçluğa son qoymağın özü ağıllı bir işdir.
Bu şe’r də Xəyyama mənsubdur:
Şe’rin məzmunu belədir: Əgər bu dünyaya gəlməyim öz əlimdə olsaydı
gəlməzdim; Əgər getmək mənlik olsaydı nə vaxt gedərdim?! Ən yaxşısı isə
bu olardı ki, bu xarabaya nə gələydim, nə olaydım və nə də gedəydim.
İnsanın bu şoranlıqdakı qazancı qəm-qüssə yeməkdən başqa bir şey
deyil; xoşbəxt o adamdır ki, bu dünyadan tez gedib və rahat o adamdır
ki, ümumiyyətlə bu dünyaya gəlməyib.
ÖLÜM QORXUSU
Ölüm məsələsi və bu baxımdan dünyanın quruluşuna tutulan iradları
araşdırmazdan əvvəl, bu məsələyə də diqqət yetirmək lazımdır ki, ölüm
qorxusu və ondan nigaran olmaq insana məxsusdur. Heyvanlar ölüm
barəsində fikirləşmirlər. Heyvanlarda olan yeganə şey təhlükədən qaçmaq
instinkti və mövcud həyatı qorumaq meylidir. Əlbəttə mövcud yaşayışın
qorunması mə’nasında olan qalmaq meyli, həyatın zəruri tələblərindəndir.
Amma insanda bundan əlavə gələcəyə baxış və gələcəkdə qalmaq da vardır.
Başqa sözlə desək, insanda əbədi qalmaq arzusu vardır və bu arzu insana
məxsusdur. Arzu, gələcəyi təsəvvür etməyə, əbədi qalmaq arzusu isə
əbədiliyi təsəvvür etmək və düşünməyə əsaslanır və bu düşüncə və
təsəvvür insanın xüsusiyyətlərindəndir. Buna görə də həmişə insanın
fikrini özündə toplamış ölüm qorxusu hər bir heyvanda ani şərti refleks
formasında olan təhlükədən qaçmaq instinktindən ayrı bir şeydir. İnsanın
uşağı da, onda əbədilik arzusu, düşüncə kimi inkişaf etməmişdən əvvəl
təhlükədən qaçmaq instinktinin hökmü ilə təhlükələrdən uzaqlaşır.
Ölüm qorxusu əbədilik meylinin məhsuludur. Təbiət aləmində heç bir
puç və bihudə meyl olmadığı üçün, bu meyli insanın ölümdən sonra əbədi
olacağının dəlili hesab etmək olar. Bizim, yox olmaq fikrindən narahat
olmağımız, bizim yox olmayacağımızın dəlilidir. Əgər biz gül və bitgilər
kimi məhdud və müvəqqəti bir yaşayışa malik olsaydıq, bizdə əsaslı və
köklü şəkildə əbədilik meyli yaranmazdı. Susuzluğun olması suyun
olmasına bir dəlildir. Digər başqa əsaslı meyl və iste’dadların olması
da meyl və iste’dadın üz tutduğu kamilliyin mövcudluğunun dəlilidir.
Sanki, hər bir iste’dad, tərəfinə doğru gedilməli olan kamilliyin zehni
xatirəsidir. İnsanı həmişə özünə məşğul etmiş əbədilik arzusu və ölüm
nigarançılığı, onun yox olmayacaq gerçəkliyinin təzahür və cilvəsidir.
Bu arzu və nigarançılıq eynilə insanın oyaq haldakı xüsusiyyət və
müşahidələrinin cilvəsi olan yuxu kimidir. Yuxu aləmində aşkara çıxan
şey, oyaqlıqda bizim ruhumuza daxil olmuş və bə’zən orada kök salmış
şeyin cilvəsidir. Oyaq vəziyyətdə əbədilik arzusu kimi, bizim ruhumuzda
cilvələnən və bu dünyanın müvəqqəti həyatı ilə heç cür uyuşmayan şey,
bizim istər-istəməz «İsgəndərin vəhşət zindanından» qurtulacaq və yükünü
bağlayaraq «Süleyman mülkünə gedəcək» əbədi həqiqətimizin təzahür və
cilvəsidir.
Mövləvi bu həqiqəti çox maraqlı formada bəyan edib.
Məzmunu: Fil arxası üstündə yatan kimi yuxuda Hindistanı görür;
uzunqulaq isə yuxusunda heç vaxt Hindistanı görmür, çünki o, (Hindistan)
qəribi deyil; fil Hindistanı o qədər yadına salar ki, həmin xatirələr
gecə yuxusunda canlanar.
Bu cür təsəvvürlər, düşüncələr və arzular arif və filosofların
insanın bu maddi dünyadakı «qürbət» və ya «uyuşmazlığı» adlandırdıqları
həqiqətdir.
ÖLÜM NİSBİDİR
Ölümlə bağlı irad, onun, yox olmaq güman edilməsindən yaranıb.
Halbuki o, insan üçün yoxluq deyil, dəyişiklik, bir tərəfdən bataraq
digər tərəfdən çıxmaq deməkdir. Başqa sözlə desək, ölüm yoxluqdur, amma
mütləq deyil nisbidir, yə’ni bir tərəfdə yox olaraq digər tərəfdə var
olmaqdır.
İnsanın mütləq ölümü yoxdur. Ölüm bir halı əldən verərək başqa bir
halı ələ gətirməkdir və hər bir dəyişiklik kimi, fanilik də nisbidir.
Torpaq bitgiyə çevriləndə ölür, amma bu mütləq ölüm deyil. Torpaq özünün
əvvəlki vəziyyət və xüsusiyyətlərini əldən verir və artıq, cansız
formada olduğu şəkildə olmur. Amma əgər bir hal və vəziyyətdə ölübsə,
başqa bir vəziyyətdə həyat əldə edib.
Şe’rin məzmunu belədir: Cansızlıqdan ölüb canlı oldum və canlılıqdan
ölüb heyvanlıqdan baş qaldırdım; heyvanlıqdan da ölüb adam oldum, bəs nə
üçün ölüb azalacağımdan qorxuram?
DÜNYA RUH ÜÇÜN ANA BƏTNİ KİMİDİR
Bu dünyadan başqa bir dünyaya köçmək, uşağın ana bətnindən
doğulmasına bənzəyir. Bu bənzətmə bir cəhətdən yetərli, digər cəhətdən
isə yetərsizdir. Bənzətmənin yetərsizliyi dünya ilə axirətin fərqinin
ana bətni ilə ondan xarici aləmin fərqlərindən daha dərin və əsaslı
olmasındadır. Ana bətni ilə xarici aləmin hər ikisi təbiət aləmi və
dünya həyatının bir hissələridir. Amma dünya həyatı ilə axirət aləmi,
bir-birindən əsaslı fərqlənən iki həyatdır. Lakin bu bənzətmə digər
cəhətdən, yə’ni şəraitlər arasındakı fərqləri göstərməsi baxımından
yetərlidir. Uşaq ana bətnində olanda cift və göbək yolu vasitəsi ilə
qidalanır, amma bu dünyaya ayaq basdıqdan sonra həmin yol bağlanır və o,
ağız və həzm boruları vasitəsi ilə qidalanır. Onun ağ ciyəri ana
bətnində olanda yaradılır, amma işləmir. Uşaq ana bətnindən xaric olan
kimi onlardan istifadə olunmağa başlanılır.
Uşağın ana bətnində olduğu müddətdə nəfəs boruları və ciyərindən
kiçicik bir istifadə etməməsi çox maraqlıdır. Hətta bəlkə uşağın həmin
orqanı, ana bətnində bir an işə düşsə, uşağın ölümünə səbəb olar. Bu
vəziyyət, o, ana bətnində olduğu son ana kimi davam edir. Amma ana
bətnindən xaric olan kimi tənəffüs orqanları işə düşməyə başlayır və
bundan sonra onun fəaliyyəti bir an dayansa, onu ölüm təhlükəsi
gözləyir.
Doğuşdan əvvəlki həyat tərzi beləcə ondan sonrakı həyat tərzinə
çevrilir. Uşaq doğulmamışdan qabaq bir həyat tərzində, ondan sonra isə
digər bir həyat tərzində yaşayır.
Ümumiyyətlə, tənəffüs orqanı uşaq ana bətnində olanda yaradılmasına
baxmayaraq, ora üçün yaradılmır. Onun yaradılması ana bətnindən sonrakı
həyat üçün əvvəlcədən olan hazırlıqdır. Görmə, eşitmə, dadma və qoxulama
orqanlarının da heç biri bütün genişlik və mürəkkəbliyi ilə həmin
yaşayış üçün deyil, ondan sonrakı mərhələ üçündür.
Bu dünya digər dünyaya nisbətdə, insanın ruhi orqan və sistemləri
yaradılaraq onu başqa bir yaşayışa hazırlayan ana bətni kimidir. İnsanın
ruhi iste’dadları, bəsitlik və abstraktlığı, onun «mən»inin
parçalanmazlığı və nisbi sabitliyi, sonsuz arzuları, geniş və sonsuz
düşüncələrinin uzun, geniş və hətta əbədi həyat üçün lazım olan
vasitələridir. İnsanı bu maddi və fani dünyada qərib və onunla «uyuşmaz»
edən də bu şeylərdir. İnsanın bu dünyada «qamışlıqdan kəsilmiş,
ah-naləsindən yer-göy ağlayan və həmişə vüsal dərdini demək üçün çox-çox
geniş bir sinə axtaran «ney» halında olmasının səbəbi də budur.
(İnsanın neyə bənzədilməsi Mövləvinin bir şe’rindəki təmsilə işarədir).
İnsanın özünü «başda oturan şah» bilməsi və dünyanı özünə nisbətdə
«mehnətlər küncü» adlandırmasının və ya «özünü müqəddəs gülüstanın
quşu», dünyanı isə «hadisələr tələsi» kimi görməsinin səbəbi də həmin
şeydir.
Qur’ani-kərim buyurur:
«Yoxsa sizi əbəs yerə yaratdığımızı və (qiyamət günü dirilib haqq-hesab üçün) hüzurumuza qaytarılmayacağınızı güman edirdiniz?»[1]
İnsanın bütün bu təchizat və vəsaitlə Allaha, onun üçün geniş və
münasib meydan olan dünyaya qayıtmaması, ana bətnindən sonra heç bir
dünyanın olmamasına və bütün döllərin ana bətni dövrü qurtardıqdan sonra
fani olmalarına bənzəyir. Belə çıxır ki, ana bətnində heç bir rol
oynamayan və həmin bitgi mərhələsi üçün artıq bir şey olan bu görmə və
eşitmə orqanları, beyin və sinir sistemi, ciyər, mə’də və sairə boş yerə
yaradılıb və onlar istifadə edilməmiş yoxluq diyarına göndərilirlər.
Bəli, ölüm insan həyatının bir mərhələsinin sonu, digər bir mərhələsinin isə başlanğıcıdır.
Yeni körpənin doğulması doğulduğu dünyaya nisbətdə doğulmaq, bundan
əvvəlki dünyaya nisbətdə isə ölüm olduğu kimi, insanın ölümü də dünyaya
nisbətdə ölüm, dünyadan sonrakı aləmə nisbətdə isə doğulmaqdır.
DÜNYA İNSANLIQ MƏKTƏBİDİR!
Dünya, insan üçün axirətə nisbətdə hazırlıq və təkmilləşmə
məktəbidir. Dünya axirətə nisbətdə bir gənc üçün məktəb və universitet
dövrü kimidir. Dünya doğrudan da məktəb və tərbiyə ocağıdır.
Nəhcül-bəlağənin qısa kəlmələr bölməsində deyilir ki, bir nəfər
həzrət Əlinin (ə) yanına gəlir və dünyanı pisləməyə başlayaraq «dünya
zalımdır, dünya insanı aldadır, dünya cinayətkar və hoqqabazdır» və bu
kimi sözlər deyərək, gileylənməyə başlayır. Həmin şəxs böyük
şəxsiyyətlərin dünyanı məzəmmət etdiklərini eşidib elə bilirmiş ki,
dünyanı məzəmmət etməkdən məqsəd, onun həqiqətini məzəmmət etməkdir və
dünya zati baxımdan pisdir. Amma əslində o, dünyapərəstliyin, insan və
onun səadəti ilə bir araya sığmayan məhdud istək və baxışların pis
olmasını bilmirdi. Əli (ə) ona belə deyir: «Dünya səni aldatmır, sən
dünyaya aldanırsan; dünya sənə qarşı cinayət törətməyib, sən ona qarşı
cinayət törətmisən.» O Həzrət söhbətinin davamında bu nöqtəyə çatır:
«Dünya onunla sədaqətli olana qarşı sədaqətlidir, onu dərk edən üçün
sağlamlıq mənbəyidir; dünya Allah dostlarının mə’bəd və ibadətgahı,
Allah mələklərinin səcdəgah və namaz yeri, Allah vəhyinin nazil olduğu
yer və Allah övliyalarının ticarətxanasıdır».
Şeyx Əttar bu dastanı nəzmə çəkərək belə deyib:
Məzmunu: Bir nəfər o ədalətli Allah şirinin yanında dünyanı pislədi;
heydər ona dedi ki, dünya pis deyil sən pissən, çünki ağıldan uzaqsan;
dünya həm gecə və həm də gündüz işlənilməsi lazım olan əkin sahəsi
kimidir ki, kim başında izzət və din havasını gəzdirirsə, bu dünyadan
məhsul götürə bilər; bu gün əkdiyin toxum sabah bar verər, əgər bir şey
əkməsən, sabah onun barı puç olar; belə olsa sən dünyadan bir bəhrə
aparmayacaqsan və həyat görməmiş öləcəksən; sonra həmişə qəm-qüssə
içində qalacaqsan, iş çətin, insan süst, yol isə uzaqdır.
Qur’ani-kərim buyurur:
«Hansınızın əməlcə daha gözəl olduğunu sınamaq (bəlli etmək) üçün ölümü və həyatı yaradan Odur...»[2]
Yə’ni həyatla ölümün birləşməsi olan dünya, bəşəriyyətin xeyirxahlıq labaratoriyasıdır.
Bilmək lazımdır ki, Allahın imtahanları iste’dad və bacarıqları aşkar
etmək üçündür və hər hansı bir iste’dadın üzə çıxarılması, onu inkişaf
etdirmək və kamilləşdirməkdir. Bu imtahan və sınaq varlığın sirlərindən
pərdə götürmək deyil, sirr kimi gizli iste’dadları üzə çıxarmaqdır.
Burada pərdə götürmək yaratmaq istiqamətlidir. İlahi sınaq və imtahan,
insanın sifətlərini iste’dad və qüvvə xəlvətgahından fe’liyyət və kamal
səhifəsinə çıxarır. İlahi sınaq çəkini azaltmaq deyil, onu artırmaqdır.
Bu izahdan sonra mə’lum olur ki, qeyd etdiyimiz ayə dünyanı
iste’dadların yetişdirilməsi və insanların tərbiyə ocağı olması
həqiqətini açıqlayır.
E’TİRAZIN KÖKÜ
Ölümün mahiyyəti barəsindəki təfsirlə, e’tirazların əsassız olması
aydınlaşır. Həmin e’tirazlar əslində insan və dünyanı tanımamaq, başqa
sözlə desək, naqis və sonsuz dünya görüşündən yaranır.
Doğrudan da əgər ölüm dünyanın sonudursa, əbədi qalmaq meyl və arzusu
həddindən artıq çox narahatedicidir və ölüm, işıqlı və gələcəyi görən
düşüncədə, sonsuz dərəcədə vəhşət yaradandır.
Bə’zilərinin, həyatı puç saymalarının səbəbi onların əbədi yaşamaq
arzusuna malik olmaları və həmin arzunun gerçəkləşməsini qeyri-mümkün
bir iş saymalarıdır. Əgər onlar əbədilik arzusuna malik olmasaydılar,
həyat və yaşayışı hətta tam yoxluqla sona çatsa belə, puç sanmaz və onu
heç olmasa müvəqqəti xoşbəxtlik və tez keçən dövlət adlandırardılar.
Onlar həmin surətdə, heç vaxt yoxluğun bu cür varlıqdan yaxşı olmasını
fikirləşməzdilər. Çünki, həmin şəraitdə, bu varlığın müddətinin qısa
olması fərz edilir və onun dalınca yoxluğun gəlməsi ona eyb sayılır.
Deməli, bütün eyb və iradlar yoxluq və müddətin qısalığı baxımındandır.
İndi bəs, həmin qısa müddətli varlığın yerinə də, yoxluğun olması necə
yaxşı ola bilər?!
Bəli, biz indi özümüzdə əbədilik arzusunu görürük və bu arzu,
əbədiliyin özünün təsəvvür edilməsindən yaranır. Yə’ni biz əbədilik və
onun gözəllik və cazibələri barəsində təsəvvürə malikik və həmin
cazibələr bizdə həmişə olmaq və həyatın ne’mətlərindən həmişə istifadə
etmək arzusu yaradır.
Bizim zehnimizə bir sıra materialist fikirlər hücum edəndə və bizə,
həmin fikir və arzuların boş olmasını və əbədiliyin olmamasını təlqin
edəndə, bizim narahat olmağa və bizdə böyük əzab və vəhşət hissinin
yaranmasına haqqımız var. Onda arzu edirk ki, kaş bu dünyaya
gəlməyəydik, bu əzab və vəhşətlə üzləşməyəydik. Deməli, varlığın boş və
puç olması fikri, zatı istəklə sonradan qazanılmış təlqin arasındakı
uyuşmazlığın nəticəsidir. Əgər həmin instintk olmasaydı, bizə hətta
həmin səhv materialist fikirlər təlqin edilməsəydi də, bizdə belə bir
təsəvvür yaranmazdı.
İnsan və onun həqiqi və gizli quruluşu, onda iste’dadına malik olduğu
kamala çatmaq üçün əbədilik arzusunu yaradıb. Bu quruluş və mövcud
iste’dadlar, məhdud və bir neçə günlük dünya həyatından artıq olduğu
üçün, yaşayışın, dünya həyatı ilə xülasə olunacağı şəraitdə həmin
iste’dadların hamısı bihudə olmuş olur. Əbədi həyata imanı olmayan
insan, öz quruluşu və arzu düşüncələri arasında uyuşmazlıq görür və dili
ilə deyir ki, varlığın sonu yoxluqdur və bütün yollar fanilikdə bitir,
bəs həyat və yaşayış puç və bihudədir! Amma o, daha geniş və yetərli
olan iste’dadlar dili ilə belə deyir: Yoxluq yoxdur, qarşıda sonu
olmayan bir yol var, əgər mənim həyatım məhdud olsaydı, mən əbədilik
iste’dad və arzusu ilə yaradılmazdım.
Buna görə də əvvəldə dediyimiz kimi, Qur’ani-kərim qiyamətin rədd
edilməsi düşüncəsini, yaradılışı bihudə hesab etməklə bir hesab edir.
«Yoxsa sizi əbəs yerə yaratdığımızı və (qiyamət günü dirilib haqq-hesab üçün) hüzurumuza qaytarılmayacağınızı güman edirdiniz?»[3]
Bəli, dünyanı «məktəb» və «təkmilləşmə ocağı» hesab edən və başqa
həyat və dünyaya imanı olan şəxs, e’tiraz edərək «bizi ya gərək dünyaya
gətirməyəydilər, ya da gətiriblərsə ölməməliyik» demir. Necə ki, birinin
«uşaq, ya məktəbə getməməlidir, ya da əgər məktəbə gedirsə, heç vaxt
məktəbi tərk etməməlidir» deməsi məntiqi deyil.
Xacə Nəsrəddin Tusinin ustadı olmuş Baba Əfzəl Kaşani çox ali bir rübaidə ölümün fəlsəfəsini bəyan edib:
Məzmunu belədir: Ruh gövhəri bədən sədəfinə birləşən kimi həyat
suyundan insanın surəti formalaşdı; gövhər tamam olan və sədəf sınan
kimi o, sultanın tacının üstündə oturdu.
Bu rübaidə cism, çox bahalı gövhər olan insan ruhunu öz batinində
yetişdirən sədəfə bənzədilib. Gövhərin vücudu kamilləşəndə, onun öz
alçaq yerindən insanın başındakı uca məqamına qalxması üçün həmin sədəfi
sındırması zəruridir. İnsan ölümünün fəlsəfəsi də onun, təbiət aləminin
zindanından, genişliyi yer və göyün genişliyi qədər olan gözəl cənnətə
köçürülməsi və yaxınlığında hər bir kamillik əldə edilən qüdrətli
hökmdar və böyük Allahın ətrafında yer tutmasıdır. «Şübhəsiz ki, müttəqilər (axirətdə) cənnət bağlarında və çaylar kənarında, haqq məclisində qadir hökmdar Allahın hüzurunda olacaqlar».[4] Bəqərə surəsinin 156-cı ayəsinin mə’nası da elə budur: «...Biz Allahın bəndələriyik və (öləndən sonra) Ona tərəf (Onun dərgahına) qayıdacağıq...»
«Nə üçün ölürük?» iradı və onun cavabı çox gözəl şəkildə Məsnəvinin dastanlarının birində gəlib:
Məzmunu: Musa dedi ki, ey işləri hesaba əsaslanan Allah, nə üçün bir
şeyin planın çəkir, sonra isə onu xarab edirsən? Kişi-arvad vasitəsi ilə
onları artırır, sonra isə onları viran edirsən? Allah ona dedi ki, mən
sənin bu sualının inkar, qəflət və nəfsani istəklərdən yaranmadığını
bilirəm; əgər belə olmasaydı, səni ədəbləndirərərək məzəmmət edər və bu
sualına görə incidərdim; amma sən bizim işlərimizin hikmətini və
məsələnin sirrini bilmək istəyirsən; sən bu məsələni öyrənərək camaatı
ondan xəbərdar etmək və hər bir «çiyi» püxtələşdirmək istəyirsən; Allah
sonra dedi ki, ey dərrakə sahibi, sualı soruşdun, indi cavabını eşit! Ya
Musa! Torpaqda toxum ək ki, sən özün də həmin işin insaf olmasını
e’tiraf edəsən; Musanın əkini bitəndən sonra sünbüllər yetişərək gözəl
şəklə düşdü; o, əlinə oraq alaraq onların hamısını biçdi və qeybdən
qulağına nida gəldi ki, nə üçün əkin əkərək onu yetişdirir, sonra isə
onu biçirsən? Musa dedi ki, ey Rəbbim, mənim buranı dağıdaraq viran
etməyimin səbəbi burada toxum və samanın olmasıdır; toxumun saman
anbarında olması yaxşı deyil, həmçinin toxum anbarında samanın olması da
pisdir; bunları bir-birinə qatmaq hikmətə uyğun deyil və aralarında
fərq qoymaq vacibdir; Allah ondan soruşdu ki, bu biliyi hardan
öyrənmisən? Bu şamın nurunu hardan alışdırmısan? Musa dedi ki, ey
Allahım, bu ayırma qabiliyyətini sən mənə vermisən, Allah ona dedi ki,
bəs səncə mənim belə bir ayırma qabiliyyətim yoxdur? Məxluqat arasında
pak və çirkin qara ruhlar var; bu sədəflər bir dərəcədə deyildirlər,
onların arasında dürr və xalis olmayanı var; buğdanı samandan ayırmaq
lazım olduğu kimi, bu yaxşıları da pislərdən ayırmaq lazımdır.
ÖLÜM HƏYATIN GENİŞLƏNMƏSİDİR
Ölüm barəsində danışanda bu məsələyə də diqqət etmək lazımdır ki,
«ölüm və həyat» hadisələri, varlıq aləmində ardıcıllıq və dəyişmə
sistemi yaradırlar. Həmişə bir qrupun ölümü digər bir qrupun həyatına
şərait yaradır. Ölən canlıların, bədənləri istifadəsiz qalmır və
onlardan bitgilər və ya yeni və təravətli canlılar yaradılır. Sədəf
sınır və təbiətə parlaq bir gövhər təhvil verir. Həmin cism və maddədən
bir daha yeni bir sədəf yaranır və onun içində başqa bir gövhər yetişir.
Sədəfin sınması və təbiətə gövhər təhvil verməsi saysız-hesabsız
miqdarda təkrarlanır və beləliklə, zamanın sonsuz uzunluğunda həyat
feyzi genişlənir. Əgər min il bundan əvvəl yaşayan insanlar
ölməsəydilər, bu günki insanların yaşamasına növbə çatmazdı, necə ki,
müasir insanlar da yer boşaltmasalar gələcək nəsillər üçün vücuda gəlmək
imkanı olmayacaq. Əgər keçən ilki güllər yer üzündən silinməsəydilər,
yeni ilin təzə və təravətli gülləri özlərini göstərmək üçün yer
tapmazdılar. Maddə, məkan baxımından həyatı qəbul etmək üçün məhdud,
zaman baxımından isə sonsuz tutuma malikdir. Maraqlıdır ki, dünyanın
cismləri məkan baxımından hər nə qədər genişliyə malik olsalar, zaman
baxımından da genişliyə malik olurlar və varlığın bu cəhətdə də misilsiz
genişliyi var.
Ölümə irad tutanlardan olmuş Xəyyam öz e’tirazlarına cavab olan bir nöqtəni xatırladaraq deyir:
Məzmunu: İnsan çətinlik çəkməklə azad olar, qətrə sədəfin həbsində dürr olar, əgər mal qalmasa.
Piyalənin boşalmasından, saqinin onu bir daha dolduracağını fikirləşmək olmaz.
O, həmçinin belə deyir:
Şe’rin məzmunu belədir: Dur! Fani dünyanın qəmini çəkmə, otur bir az
güzaranını şadlıqda keçirməklə məşğul ol; əgər dünyanın təbiətində vəfa
olsaydı, başqalarının əlindən sənə növbə çatmazdı.
Şair bu cəhəti dünyanın vəfasızlığının üstünə atır. Bəli, əgər yalnız
indi növbəsi olan şəxs me’yar olsa, bunu vəfasızlıq adlandırmaq olar.
Amma əgər öz dövrlərini keçirməli olanları nəzərə alsaq, ad dəyişilir və
vəfasızlığın yerinə insaf, ədalət və növbənin riayət edilməsi gəlir.
Burada kimsə deyə bilər ki, Allahın qüdrəti sonsuz olduğu üçün, həm
indikilərin həmişə qalmaları və həm də gələcək nəsillərin yer, ərzaq və
digər şeylərlə tə’min olunmasına nə mane olur?!
Onlar bilmirlər ki, vücud imkanı olan hər şey Allah tərəfindən
verilib və verilir və əgər nə isə mövcud deyilsə, deməli elə də
olmalıdır. Başqa yer və münasib mühit imkanı hazırlanması fərziyyəsi,
əgər mümkün olsa belə, orada digər insanların vücuda gəlmələrinə şərait
yaradır, amma insanların qalmalarının və onların həyatlarını davam
etdirmələrinin, gələcək nəsillərin vücuda gəlmələri yollarını bağlaması
iradı, yenə də öz yerində qalır.
Bu nöqtə «ölüm nisbidir» adı altında verdiyimiz cavabı daha da
təkmilləşdirir. Bu iki nöqtənin xülasəsi budur ki, dünyanın maddəsi öz
təbii seyr və cövhəri hərəkətləri ilə abstrak ruhların parlaq
gövhərlərini yaradır. Abstrak ruh, maddəni buraxaraq daha ali və güclü
həyatı davam etdirir və maddə bir daha öz ətəyində digər bir gövhər
yetişdirir. Bu quruluşda həyatın təkamül və genişlənməsindən başqa heç
bir şey yoxdur və həmin genişlənmə yerdəyişmələrdə həyata keçir.
Ölüm haqqında söylənilən digər bir irad, onu kuzə düzəldərək sındıran
sənətkara bənzətmək və varlığın başlanğıcı və yaradılış aləminin
icraçısının, kuzə düzəldəndən ibrət almasını arzulamaq isə o qədər
uşaqyanadır ki, bu barədə söhbət etməyə belə dəyməz. Bu cür düşüncələr
şair taktikası və bir növ incə və mahir xülyapərəstlikdir ki, yalnız
poeziya və incəsənət baxımından müəyyən dəyərə malikdir. Çox ehtimal ki,
Xəyyama nisbət verilən şe’rlərin sahibinin nəzəri belə olub və ya o,
məhdud materialist təfəkkür tərzinə malik olmaqdan yaranıb. Amma «yuxuya
getdiyininz kimi ölür və yuxudan durduğunuz kimi dirilirsiniz» deyən
şəxsin fəlsəfəsində bütün iradlar həll edilib. (Bu, Peyğəmbərdən (s)
nəql edilmiş bir hədisdir.) Belə şəxs ölümdən nəinki qorxmur, bəlkə Əli
(ə) kimi onun arzusundadır və onu nicat və qurtuluş hesab edir.
Böyük İslam filosoflarından biri olmuş Mirdamad belə deyir: «Ölümün
acılığından qorxma, çünki onun acılığı elə ondan qorxmaqdadır».
İslam filosoflarından olmuş Şeyx Şəhabəddin Söhrəvərdi isə belə
deyib: «Filosof öz iradəsi ilə ruhunu bədənindən çıxara bilməyincə, onu
filosof hesab etmirik». Ruhu bədəndən çıxarmaq onun üçün sadə və adi bir
iş olmalı və onun adətinə çevrilməlidir.
Bu cümləyə oxşar digər bir kəlam da İsfahan dini mədrəsəsinin banisi olmuş tədqiqatçı filosof Mirdamaddan nəql edilib.
Cismlərinin qəlbində yetişmiş qiymətli gövhərini tanıyan şəxslərin
məntiqi budur. Yetərsiz və məhdud materialist düşüncələr çərçivəsində
boğulan şəxs isə təbii ki, ölümdən nigaran olacaqdır, çünki, onun
fikrincə ölüm yoxluqdur.
O, öz fikri ilə bütün şəxsiyyəti olan bədəninin ölərək məhv
olmasından narahatdır. Buna görə də ölüm düşüncəsi onun dünyaya qarşı
bədbin olmasına səbəb olur. Belə düşüncə ilə yaşayan şəxs, dünyaya olan
baxışını və ondan olan anlayışlarını dəyişdirməli və bu iradların
dünyaya olan səhv baxışlardan yaranmasını bilməlidir.
Bu bəhs mənə Feyziyyə mədrəsəsində olan sadə qəlbli bir kitab satanı xatırladır.
Qum şəhərində təhsil aldığım illərdə, Feyziyyə mədrəsəsində sadəlövh
bir kişi kitab satırdı. Həmin kişi satdığı kitabları yerə düzər və
tələbələr ondan kitab alardılar. O, bə’zən çox təəccüblü işlər görür və
çox gülməli sözlər danışardı ki, onun həmin söz və işləri dillərdə
gəzərdi. Tələbələrdən biri danışırdı ki, bir gün onun yanına gedib
satdığı kitablardan birinin qiymətini soruşdum. O, mənim cavabımda
kitabı satmadığını dedi. Nə üçün? - deyə səbəbini soruşdum. Dedi: Onu
satsam, gərək digər birini alıb onun yerinə qoyam.
Həmin tələbə deyirdi ki, kitab satanın bu sözünü eşidəndə məni gülmək
tutdu. Kitab satan, əgər həmişə alqı-satqı və mübadilədə olmasa, kitab
satan olmaz ki? Həm də heç bir qazanc əldə edə bilməz!
Səhv etməsəm, Xəyyamın şe’r məktəbinin davamçılarından olan həmin kitab satan kişi, deyəsən aşağıdakı şe’ri deyibmiş:
Şe’rin məzmunu belədir: Venera və ay göydə göründüyü kimi, heç kəs
əsl şərabdan yaxşı bir şey görməyib; mən şərab satanlara təəccüblənirəm
ki, onlar satdıqlarından yaxşı şey ala biləcəklərmi?
O, mey satana irad tutur ki, nə üçün mey satırsan? Əlbəttə, bu irad
tutma ciddi deyil, şe’r dili ilədir və o, öz gözəllik və incəliyinə görə
həmin cəhətə borcludur. Amma həmin məntiqi «ciddilik» me’yarları ilə
ölçdükdə, bir mey içənin mey satanın işini öz işi ilə necə səhv
saldığını görürük. Mey, onu içən üçün hədəf, satan üçün isə vasitədir.
Mey satanın işi mey alıb-satmaq, gəlir əldə etmək və həmin əməli bir
daha təkrar etməkdir. İşi bu olan şəxsi malının qurtarması nəinki,
narahat etməz, hətta sevindirər də, çünki, malın qurtarması, elə onun
hədəflərinin bir hissəsidir. (Yə’ni mal satılıb qurtarsın və o, bir daha
yeni mal gətirsin.)
Hanı o arif ki, süsənin dilini başa düşərək ondan soruşa ki, nə üçün getdi və nə üçün gəldi?
Yaradılış, alverlə məşğul olmaq kimidir. Dünya bazarı malın tədarük
görülməsi, satılması , qazanc əldə edilməsi və həmin işin bir daha
təkrar edilməsidir. «Ölüm və həyat sistemi» mübadilə, artırmaq və
təkmilləşdirmək sistemidir. Yaradılışın mübadiləsinə irad tutan dünyanın
qanun və hədəflərini bilmir. www.sonumid.com
[1] Mu’minun-115.
[2] Mulk-2.
[3] Mu’minun-115.
[4] Qəmər 54-55.
|