Bismillahir-rəhmanir-rəhim
Allahummə salli alə Muhammədin və Ali Muhamməd və əccil fərəcəhum Allahu-təalanın
izni və tövfiqi ilə bu yazımızda vilayəti-fəqihi nəzəriyyəsinin mənası
və fəqihin səlahiyyətləri ilə bağlı bir neçə məqama toxunacağıq. İlk
öncə vilayəti-fəqihin mənasını, "fəqihin vilayəti” dedikdə nəyin nəzərdə
tutulduğunu şərh etməyə çalışacağıq. Belə ki, fəqihin vilayətinin
ümumən vilayətin hansı növündən olmasını bilməmək səbəbilə, istər dost,
istərsə də düşmən yanlış və xətaya düçar olmuşdur. Bəziləri "fəqihin
vilayəti” məsələsini güya təkvini vilayətmiş kimi qələmə verib bu
nəzəriyyə barədə yanlış fikir formalaşdırmağa çalışırlar. Bununla
yanaşı bu yazımızda vilayəti-fəqih nəzəriyyəsinin etiqad baxımından
hansı mövqedə olduğunu da qısa şəkildə izah etməyə səy edəcəyik. Daha
sonra isə fəqihin "mütləq” vilayətinin hansı mənaya gəldiyini izah
edəcək və buna işarə edən hədislərdən -məqalənin həcmi imkan verdiyi
həddə- söhbət açmağa çalışacağıq. Qeyd edək ki, bu mövzuların hər biri
bəlkə də müstəqil bir kitabda yazılmaq tələb edir, lakin biz çox qısa və
mümkün qədər əhatəli şəkildə məsələ barədə məlumat verməyə çalışacağıq.
Bir sıra məqamlarda mövzu ağır olduğundan oxucudan bir qədər diqqət
tələb olunur. İlk
öncə "vilayət”-in növlərini izah edək və göstərək ki, vilayəti-fəqih
bunlardan hansı birində daxildir və vilayəti-fəqih dedikdə nə başa
düşülür? Vilayət iki növdür: 1-Təkvini vilayət. 2-Təşrii vilayət. 1-Təkvini vilayət: Təkvini
vilayət dedikdə təkvin sahəsində itaət haqqı, əşya və mövcudatların bu
cür vilayət sahib olan şəxsin iradəsi qarşısında təslim və ram olması və
bunun səbəbilə həmin şəxsin xarici mövcudatlar üzərində təsərrüf edə
bilməsi bacarığını nəzərdə tuturuq. Təkvini vilayətin mərtəbələri[1] Bu
vilayətin bir neçə mərtəbəsi vardır. Təkvini vilayətin müəyyən bir
mərtəbəsi olur ki, insan burada geniş sahədə təsərrüf etmək bacarığına
sahib olmuş olur. Məsələn, daşı ona toxunmadan və yalnızca hərəkət
etməsini əmr etməklə yerindən hərəkət etdirə bilir, ağacı onu kəsmədən
və ya ona toxunmadan hərəkət etdirir və ya insanın əlinin altından su
çeşməsi qaynayır və s. Bu, bəzi mövcudatlar və varlıqlar üzərində olan
hakimiyyət və vilayətdir. Burada başqa bir mərtəbə də vardır ki, bu
mərtəbəyə sahib olmaqla insan daha da geniş bir sahədə təsir etmə
bacarığına sahib olmuş olur. Ümumiyyətlə bu vilayətin mərtəbələrinin
müəyyən məhdudlaşdırılmış sayı yoxdur. Çünki siz bir çox mərtəbə saya
bilərsiniz, lakin onları sonlandıra bilməzsiniz. Ona görə ki, varlıq
aləminin təfərrüatına varmaq bəşər qüdrətinin fövqündədir və ağıl
bunları dərk etməkdən acizdir. 2-Təşrii vilayət: Təşrii vilayət iki növdür: Birinci: Qanun qoyma haqqı Bəzən
"təşrii vilayət” dedikdə bu nəzərdə tutulur ki, Peyğəmbər (s) və ya
İmam (ə) qanunvericilik (başqa sözlə: şəri hökm təyin etmə) haqqına
sahibdirlər. Bu mənada ki, yalnız onlar Allahu-təalanın istədiyi həqiqi
şəri hökmü bəyan etmək qüdrətinə malikdirlər və yalnız onlar
Allahu-təalanın hökmlərinə səhih mərifət sahibidirlər. İkinci: Əmr və çəkindirmə haqqı Bəzən
isə "təşrii vilayət” dedikdə bu nəzərdə tutulur ki, hakimin əmr edib
çəkindirmək hüququ vardır və bu zaman başqaları ona tabe olub
göstərişlərinə əməl etməli və qadağan etdiklərindən çəkinməlidirlər. "Fəqihin vilayəti”nin mənası Bizim söhbət açdığımız "vilayəti-fəqih”dən məqsəd, təşrii vilayətin həmin ikinci mənasıdır;
yəni, "vilayəti-fəqih” dedikdə, əmr qoyma və itaət olunma hüququ başa
düşülür. Vilayətin digər qisimlərinə gəlincə isə onların
"vilayəti-fəqihlə” ilə bir əlaqəsi yoxdur. Təşrii
vilayətin birinci mənasına gəlincə, bu, fəqihin səlahiyyətlərinə aid
deyil və heç kim bunun fəqih üçün sübut olunduğunu deməyib. Əksinə, elə
fəqihin özü başqa mükəlləflər kimi ilahi hökmlərin tanınmasında
Peyğəmbərlərə (ə) və imamlara (ə) möhtacdır. Buna görədir ki, görürük
ki, şəri hökmləri istinbat etməkdən ötrü fəqih dəlillər arasında ictihad
və axtarış etməklə özünü min bir zəhmətə salır. Təkvini
vilayətə gəldikdə isə, o bəhsimizdən xaricdir. O Allahu-təala tərəfdən
olan bir nemətidir ki, yaxınlıqları səbəbindən bəzi bəndələrini onunla
əzizləmişdir. Belə şəxslər fəqihlərdən də ola bilər, qeyri-fəqihlərdən
də. Bu elə bir işdir ki, ondan yalnız Allahu-təala xəbərdardır. Lakin
Allah istədiyi zaman biz bəzi əlamətlər səbəbilə belə şəxsləri tanıya da
bilərik. Deməli,
bura qədər deyilənlərdən belə aydın olur ki, fəqihin vilayət dedikdə
əmr və nəhy haqqı nəzərdə tutulur. Başqa sözlə, məsum tərəfindən ümumi
və ya xüsusi şəkildə təyin edilən fəqih qarşısında digərlərinin vəzifəsi
budur ki, onun əmr etdiyinə itaət etsinlər, çəkindirdiyindən də
çəkinsinlər. Necə ki, İmam Sadiq (ə) buyurur: فإذا حكم بحكمنا فلم يقبل منه فإنما استخف بحكم الله وعلينا ردَّ ، والراد علينا ، الراد على الله وهو على حد الشرّك بالله الحديث "Əgər o (fəqih) bir hökm verər də, o hökm ondan qəbul olunmazsa, o zaman Allahın hökmü yüngül tutulmuş olar və bizə qarşı çıxılmış olar! Bizə qarşı çıxan da Allah qarşı çıxmış kafirdir! Belə bir şəxs Allah şərik qoşmaq həddindədir..”[2] Bəs
görəsən "vilayəti-fəqih-mütləqə” nəzəriyyəsi etiqadda hansı mövqe
tutur? Görəsən, bu məsələ kəlam elminə adi bir məsələdir, ya fiqhi bir
məsələdir? Qeyd edək ki, vilayəti-fəqih məsələsi bir cəhətdən kəlami bir məsələdir digər bir cəhətdən isə fiqhi. Məlum
məsələdir ki, üsulid-din və ya üsuli-məzhəblə bağlı olan bütün
məsələlər kəlam elmində araşdırılır. Lakin məlumdur ki, bir məsələnin
kəlami bir məsələ olması o anlama gəlmir ki, hamı mütləq şəkildə ona
iman gətirməlidir. Belə ki, cənnət və cəhənnəmin varlığı
üsulid-dindəndir və hamı buna etiqad etməlidir. Lakin cənnətin neçə
qapısının olub-olmaması etiqad edilməsi vacib olan bir məsələ deyil.
Daha dəqiq desək, bir kimsə cənnətin qapısının olub-olmamasını inkar
etsə, bu onun dindən çıxmasına səbəb olmaz. Bu hal vilayəti-fəqihə
nisbətdə də belədir. Belə ki, vilayəti-fəqih üsuli-məzhəbdəndir. Lakin
bir kəsin üzürlü bir səbəbdən bunu inkar etməsi, onun dindən çıxmasına
səbəb olmaz. Necə ki, Ayətullahul-Üzma Seyydi Əli Hüseyni Xameneyi (d.z)
"əcvibətul-istiftaat” kitabında fəqihin mütləq vilayətinə etiqad
etməyən şəxsin həqiqi müsəlman sayılıb sayılmaması barədə verilən suala
verdiyi cavabda bu məqama işarə etmişdir: "Etiqad
və ictihad nöqteyi-nəzərindən həzrəti Hüccətibnil-Həsən (ə.f) qeybdə
olduğu dövrdə vəliyyi-fəqihin mütləq hakimiyyətinə (vilayətinə) etiqad
bəsləməmək dindən çıxmağa, mürtəd olmağa səbəb olmaz”[3]. Başqa bir yerdə isə deyir: "Vilayəti-fəqihin
imamətin əslində əsaslı rolu var və hər kəs buna etiqad bəsləmək barədə
sübut gətirsə üzürlüdür, amma ixtilaf, təfriqə salması caiz deyil”[4]. Başqa bir yerdə də deyir: "Vilayəti-fəqih
məzhəbin əsillərindən biri olan imamət və vilayət məsələlərindəndir.
Amma bu barədə olan hökmlər sair fiqhi hökmlər kimi şəri dəlillərə
əsasən çıxarılır. Hər kəsin bu barədə, bu məsələni qəbul etməməyə dair
dəlili olsa üzürlüdür”[5]. Lakin
çox təəssüf ki, bəzi fitnəkar və cahil şəxslər bu nəzəriyyəni qəbul
etməsələr də fitnə və ixtilaf yaratmaqdan əl çəkmirlər. Halbuki bu
əməlləri ilə ümməti və haqq məzhəb arasında birliyi necə
sarsıtdıqlarından bixəbərdirlər. Çox təəssüf..! Həmçinin,
"vilayəti-fəqih mövzusu üsul məsələsi olsa belə, vəliyyi-fəqihin
hökmünə riayət etmək, onun vəzifələrini tanımaq baxımından fiqhi bir
məsələdir. Bu səbəbdən də fəqihlər öz kitablarında həmin mövzunu
araşdırmışlar”[6]. "Mütləq vilayət” nə deməkdir? Bu
məsələ barədə xüsusi danışmaq lazım gəlir. Lakin çox qısa şəkildə şərh
etməklə kifayətlənəcəyik. Mütləq vilayət deyərkən fəqihin ibtidai cihad
kimi bir sıra işlər istisna olmaqla Peyğəmbər (s) və məsum imamın (ə)
səlahiyyətlərini yerinə yetirməsi başa düşülür. Başqa sözlə, bu, fəqihin
üzərinə düşən bütün vəzifələri tam və mütləq şəkildə yerinə yetirməsi
deməkdir. Belə ki, fəqih təkcə ibadət və muəmalat məsələləri ilə
maraqlanmalı deyil, həm də ümmətin siyasi, ictimai həyatına da nəzarət
etməlidir. Lakin bəzən zalım hakimiyyətlər zamanı fəqih təkcə namaz,
dəstəmaz, oruc, təlaq, irs, vəqf və s. kimi ibadi məsələrlə məşğul olmaq
məcburiyyətində qalır. Bu zaman o, onun üçün təyin edilən tam (mütləq)
səlahiyyətləri icra edə bilmir. Bu səbəbdən də onun hakimiyyəti məhdud,
yəni müqəyyəd olur. Deməli, "mütləq vilayət” deyərkən fəqihin öz
səlahiyyətlərini tam mənada və mütləq olaraq icra edə bilməsi nəzərdə
tutulur. Bu nəzəriyyənin tərəfdarlarının fikrincə, qeyb dövründə məsum
İmam (ə) tərəfindən fəqih üçün (istisnalar xaric) özünün bütün
səlahiyyətləri təsdiq edilmişdir. Yəni, fəqih təkcə ibadi məsələlərlə
deyil, eyni zamanda ictimai və siyasi məsələrlə məşğul olmaldır. Bunu
təsdiq edən bir sıra hədis və rəvayətlər mövcuddur ki, daha sonradan
qeyd ediləcəkdir. "Mütləq vilayət” barədə Ayətullahul-Üzma Seyydi Əli Hüseyni Xameneyi (d.z) deyir: "Cameuş-şərait
bir fəqih üçün mütləq vilayət dedikdə məqsəd budur ki, səmavi dinlərin
sonuncusu olan, qiyamət gününə kimi qalarlı olan İslam dini hökm
dinidir, cəmiyyətin işlərini idarəetmə dinidir. Bu halda İslam cəmiyyəti
üçün hökmən vəliyyi-əmr, hakimi-şər` (şəriət hakimi) lazımdır.
Həmçinin, ümməti və müsəlmanları düşmənlərdən qorumaq üçün, onların
dövlətini qorumaq, onların arasında ədaləti bərqərar etmək, güclünün
zəiflərə təcavüz etməsinin qarşısını almaq üçün, onların mədəni
təkamülü, siyasi, ictimai inkişafları, rifahları üçün lazım olan
vəsaitləri təmin etmək üçün bir nəfər rəhbər lazımdır. Bu işlər əməli
olaraq nüfuzetmə məqamında bəzi şəxslərin şəxsi istəkləri, tamahları,
mənafeləri, azadlıqları ilə düz gəlmir. Müsəlmanların hakiminə İslam
fiqhi əsasında rəhbəriyyətin mühüm işlərini icra edən vaxt vacibdir ki,
ehtiyac duyulan vaxt lazım olan icra əməllərini tətbiq etsin. Bu halda
onun istəyi, səlahiyyəti (İslamın və müsəlmanların ümumxalq mənafeyi
məsələsi qarşıya çıxanda) ümumxalq istəklərinə hakim olmalıdır. Bu da
mütləq vilayətin kiçik işlərindəndir”[7]. Lakin
bəzi məlumatsız və ya qərəzli şəxslər tənə vurmaqdan ötrü belə bir
fikir formalaşdırmağa çalışırlar ki, güya "mütləq vilayət” fəqihih
Peyğəmbər (s) və ya İmam (ə) səviyyəsində olması deməkdir! Güya "mütləq
vilayət”-ə etiqad edənlər onları az qala məsum səviyyəsində hesab
edirlər! Təbii ki, bu fikir kökündən və tamamilə yanlış bir fikirdir,
heç şübhəsiz ki, ya məlumatsızlıqdan, ya da qərəz və ədavətdən
qaynaqlanır. Mərhum İmam Rahil (q.s) bu barədə deyir: "Qeyd
etdiklərimiz yanlış anlaşılmamalıdır. Heç kəs elə düşünməməlidir ki,
fəqihin vilayətə yetişməsi onu peyğəmbər və ya imam səviyyəsinə
qaldırır. Çünki bizim söhbətimiz mənzilət və ya mərtəbədən barəsində
deyil. Bizim söhbətimiz əməli vəzifə barəsindədir. "Vilayət” camaat
üzərində hakimiyyət, dövlətin idarə edilməsi və şəriət hökmlərinin
icrası mənasını verir. Başqa sözlə, "vilayət” hökumət etmək, ölkənin
idarə edilməsi və siyasət anlamını verir. Nəinki bəzilərinin düşündüyü
kimi hər hansısa bir xüsusilik və ya imtiyaz anlamına gəlir. Əksinə, bu
çox çətin olan əməli bir vəzifədir”[8]. Fəqihin mütləq vilayətinə isbatı: əqli və nəqli yol Əqli yol:
Qeyd edək ki, fəqihin mütləq vilayəti (hakimiyyəti) iki yolla: əqli və
nəqli yolla isbat oluna bilər. Əgər məsələyə əql müstəvisindən yanaşsaq o
zaman aşağıdakı nəticələri çıxara bilərik. Biz əqli dəlillərə misal
olaraq aşağıdakıları qeyd edir, daha sonra isə nəqli dəlillərə keçirik.
Əqli dəlillər: 1-"Fərdi
və ictimai mənafeləri qorumaq, hərc-mərcliyin qarşısını almaq,
cəmiyyətdə asayiş yaratmaq üçün hökumətin və bir rəhbərin mövcudluğu
zəruridir”[9]. 2-Ümmət
hər bir dövrdə onun işlərini idarə edən, cəmiyyətdə həddləri həyata
keçirən, müsəlmanların düşmənlərin hücumlarından qoruyan bir rəhbərə
ehtiyaclıdır. 3-Əgər
hüzur dövründə ümmətin işlərini idarə edilməsinə, onların qorunmasına,
himayə edilməsinə, aralarındakı mübahisələrin həll edilməsinə,
ictimai-siyasi və sosial problemlərinin həllinə bu qədər diqqət
yetirilmişdirsə, necə ola bilər ki, bütün bunlar qeyb dövründə bir
kənara atılsın?! Sağlam əqlin bu iddianı qəbul etməsi heç bir vəchlə
düşünülə bilməz. Əgər bu işlər ümmətin xeyri və yararı üçün
lazımlıdırsa, deməli bu məsələdə qeyb və ya hüzur dövrü arasında heç bir
fərq yoxdur. Qeyb dövründə də ümmət himayə edilməli, düşmənlərdən
qorunmalı, zalımlar susdurulmalı, məzlumlar müdafiə edilməlidir. Qeyb
dövründə bu işin üçün ən uyğun şəxs fəqihlərdir. 4-İstənilən
halda ən kamil dövlət məsum imamın rəhbərliyi ilə qurulan dövlətdir.
Kamil dövlət qurmaq mümkün olmadıqda mahiyyətcə ona ən yaxın olan bir
dövlət qurulmalıdır. "Məsumların hökumətinə əl çatmadıqda, bu hökumətə
ən yaxın üsul-idarədən faydalanmaq lazımdır”[10]. 5-Məsum
imam qeybdə olduğu dövrdə ya İslam hökmləri sıradan çıxmalıdır, ya da
bunların icrası üçün kimlərsə təyin edilməlidir. Məlum məsələdir ki,
İslam hökmləri tətil oluna bilməz. Deməli, bu işlərin icrası üçün
kimlərsə təyin edilmişdir. Bu məsələyə biz özümüzün "qeyb dövründə
inqilab” adlı məqaləmizdə müəyyən qədər toxunmuşuq. İstəyənlər oraya
müraciət edə bilərlər. Həmçinin, daha sonra da bu nöqtəyə qayıdacağıq. 6-Xalqın
malı və canı üzərində hakimiyyət Allahu-təalanın şənindəndir. Eyni
zamanda bu haqq Allahu-təala tərəfdən Peyğəmbər (s) və imama (ə)
verilmişdir. Məsum rəhbərin iştirakı olmayan dövürdə bu işlər ya bir
kənara qoyulmalıdır, ya da onların icrası üçün bir şəxs təyin
edilməlidir (yuxarıda deyildiyi kimi). Deməli bu iş üçün zəruri şərtlərə
malik şəxslər təyin edilməlidir. "Zəruri şərtlərə malik fəqih isə bu iş
üçün başqalarından daha layiqlidir”[11]. Nəqli yol: Fəqihin
mütləq vilayətini nəqli yolla isbat etməzdən qabaq hər bir topluluq
üçün ümumiyyətlə bir rəhbərin olmasını vacib hesab edən hədislərdən
danışmaq istəyirik. Bu növ hədislər isə ona dəlalət edir ki, nizamın
qorunması və ixtilafın aradan qaldırılması baxımından insanlar arasında
imamət və rəhbərliyin olması zəruridir və bu zərurət hansısa müəyyən bir
zamanla məhdudlaşmır. Bu növ hədislərə əsasən, insanlar üçün daim bir
rəhbər şəxsin mövcudluğunun vacibliyini başa düşürük. Belə hədislərə
misal olaraq aşağıdakıları göstərə bilərik: سبع حطوم أكول خير من والٍ غشوم ظلوم، ووالٍ غشوم ظلوم خيرة من فتن تدوم İmam Əli (ə) buyurur: "Yeddi vəhşi şir qəddar və zalım bir hakimdən yaxşıdır. Qəddar və zalım hakim isə daim davam edən fitnədən yaxşıdır”[12]. لابدّ
للناس من أمير برّ أو فاجر، يعمل في إمرته المؤمن، ويستمتع فيها الكافر،
ويبلغ الله فيها الأجل، ويجمع الفيء، ويقاتل به العدو، وتأمن به السبل Həmçinin, buyurur: "İnsanlar
üçün yaxşı (ədalətli, xeyirxah) və ya facir olmasından asılı olmayaraq
mütləq bir başçı olmaldır. Mömin onun hakimiyyəti altında (xeyir)
əməllər etməli, kafir də faydalanmalıdır. Allah bu hakimiyyət altında
əcəlləri tamam etməlidir. Onun (başçılığı ilə) döyüş qənimətləri
toplanmalı, onun (başçılığı) ilə düşmənlərlə döyüşülməli, onunla yollar
əmin-amanlıqda olmalıdır”[13]. أنّا
لا نجد فرقة من الفرق، ولا ملة من الملل بقوا وعاشوا إلاّ بقيّم ورئيس لما
لابدّ لهم منه في أمر الدين، فلم يجزِ في حكمة الحكيم أن يترك الخلق مما
يعلم أنه لابدّ لهم منه، ولا قوام لهم إلاّ به، فيقاتلون به عدوهم، ويقسمون
به فيئهم، ويقيمون به جمعتهم وجماعتهم، ويمنع ظالمهم من مظلومهم Fəzl ibn Şazan bir hədisdə İmam Rıza (ə)-dan nəql edir ki, həzrət (ə) buyurdu: "biz
elə bir firqə və ya millət tapa bilmərik ki, rəhbərsiz və başçısız
mövcud olub yaşaya bilsin. Ona görə ki, onların (istər) dünya, (istərsə
də) din işlərində (bir rəhbərə) ehtiyacları vardır. Hikmət Sahibinin
hikmətinə uyğun gəlməz ki, başçı və rəhbərə ehtyacları ola-ola məxluqatı
rəhbərsiz qoya. Elə bir rəhbər ki, bəndələr onun başçılığı ilə
düşmənlərinə qarşı vuruşarlar, onunla aralarındakı qəniməti bölərlər,
elə bir rəhbər ki, onları bir araya toplayar (cəmiyyətlərini dağılmağa
qoymaz), məzlumlarını zalımlarından qoruyar”[14]. İkinci
növ hədislərdə məsum imamın qeybdə olduğu dövrdə ümmətə rəhbərlik edən
şəxsləirin fəqihlər olduğuna işarə edilmiş, insanların qeyb dövründə
onlara müraciət etmələri tapşırılmış, onlar üçün hakimiyyət haqqı təsbit
edilmişdir[15]. 1-Belə hədislərdən birincisi "həvadisul-vaqiə”
adı ilə tanınan İmam Sahibəz-Zaman (ə)-ın İshaq ibn Yaquba (r.ə)
göndərdiyi məktubdur. Şeyx Səduq (r.ə) İshaq ibn Yəqubun belə dediyini
nəql edir: Muhəmməd
ibn Osman Əmridən (r.ə) istədim ki, mənim üçün qaranlıq qalan bəzi
məsələlərlə bağlı (İmam Məhdiyə (ə)) bir məktub yollasın. Bundan sonra
bir mövlamız Sahibəz-zəmanın (ə) öz xətti ilə belə bir məktub gəldi: أمّا ما سألت عنه ـ أرشدك الله تعالى وثبّتك… واما الحوادث الواقعة فارجعوا فيها الى رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم وانا حجة الله "(Bismillahir
rəhmanir rəhim). Allah səni doğru yola müvəffəq edib sabit eləsin,
soruşduğun sualın cavabına gəlincə, bil ki… Qarşıya çıxan məsələlərdə
bizim hədislərimizi nəql edən kəslərə müraciət edin, onlar mənim sizin
üzərinizdə höccətimdirlər və mən də onların üzərində Allahın höccətiyəm”[16]. İlk
öncə "qarşıya çıxan hadisələr”in nə olduğunu araşdıraq. Məlum məsələdir
ki, qarşıya çıxan hadisələrdən məqsəd şəri hökmlər deyil. Necə ki,
bəziləri bunu yanlış olaraq bu mənada başa düşürlər. Burada sual
soruşan, şəri hökmlərdə və məsələlərdə kimə müraciət edəcəyini bilirdi.
Belə ki, o dövrdə insanlar hər hansısa bir məsələdə müşkül yarandığı
zaman fəqihlərə müraciət edirdilər. Bu barədə məlumat almaq istəyənlər
aşağıdakı linkə baxa bilərlər: (http://islamveheqiqet.wordpress.com/2013/11/01/qeyb-dovrund%C9%99-kim%C9%99-muraci%C9%99t-ed%C9%99k/) Sual
soruşan özü İmam (ə)-ın qeyb dövründə yaşayırdı və bu səbəbdən də
naiblərlə əlqədə idi. O, öz fətva mərcəsini yaxşı tanıyırdı. Onun sualı
məhz ictimai müşküllər və insanların həyatında baş verən yeniliklərlə
bağlı idi. Çünki böyük qeyb dövründə qarşıya çıxacaq ictimai yeniliklər,
dəyişikliklərlə bağlı İmama müraciət edə bilməyəcəkdi. Bu səbəbdən də
belə məqamlarda müraciət edəcək şəxs haqqında sual verirdi. Hədisin
ikinci çox mühüm nöqtəsi isə "onlar mənim sizin üzərinizdə höccətimdirlər və mən də onların üzərində Allahın höccətiyəm”
sözüdür. Bu məqamda diqqətli olsaq, məsələ bütün aydınlığı ilə ortaya
çıxacaq. Görəsən, bu İmamın (ə) buyurduğu "höccət” hansı anlama gəlir?
Görəsən, "xəbəri vahid” deməkdir? Bundan nə başa düşürsünüz? Görəsən
"Allahın höccəti” yalnız bu mənaya gəlir ki, əgər Sahibəz-Zəman (ə) bizə
Allah Rəsulundan (s) bir hədis desə, biz onu qəbul etməliyik, necə ki,
Zürarənin xəbərini qəbul edirik? Görəsən, İmam (ə) yalnız şəri
məsələləri və hökmləri açıqlamaqda Allahın höccətidir? Əgər Peyğəmbər
(s) desə ki, mən Əlini sizə "höccət” təyin etdim, bu o mənaya gəlir ki,
"mən sizin aranızdan gedəcəyəm, buna görə də Əlini sizin aranızda xəlifə
təyin edirəm ki, şəri hökmləri və məsələləri sizə açıqlasın”? Yoxsa,
nə?
"Allahın
höccəti”, bu mənaya gəlir ki, yəni, İmam (ə) bütün işlərdə insanlar
üçün müraciət yeridir və Allah onu bu məqama təyin etmişdir. Həmçinin,
fəqihlər də belədirlər. Onlar ümmətin mərcələri və rəhbərləridirlər.
Allahın höccəti o şəxsdir ki, Allah onu müsəlmanların işlərini yerinə
yetirməyə təyin edib və bu səbəbdən də onun bütün hərəkətləri və sözləri
müsəlmanlar üçün höccət olur. Bütün işlərdə ona tabe olmaq lazımdır.
Zəkat, xüms, həddlər və s. kimi işlərdə onların əmrinə itaətsizlik edə
bilməzsiniz. Əgər siz "Allahın höccəti” qala-qala gedib zalım hakimlərə
müraciət etsəniz, o zaman bu işə görə Qiyamətdə cavab verməli
olacaqsınız! İmamın bu buyuruğuna əsasən, bu gün fəqihlər, necə ki,
Allah Rəsulu (s) höccət idi, imamlar (ə) höccəti idi, o şəkildə insanlar
üzərində höccətdirlər. Onlar insanların bütün işlərində, müşküllərində
və çətinliklərində mərcədirlər. Hökumət işi, camaat üzərində vilayət,
onların idarə edilməsi, şəri hüquqların alınması və infaq onlara
tapşırılıb. Bir sözlə desək, bu xəbərə əsaəsn, həzrəti İmamın (ə) "onlar mənim sizin üzərinizdə olan höccətimdirlər və mən də onların üzərində Allahın höccətiyəm”
sözündən belə nəticə əldə edilir ki, həzrət "Allahın höccəti”
deyildikdə özü üçün sabit olan bütün mənanı həmin "fəqihlər” üçün də
sabit etmişdir. Beləcə burada fəqihlər ("hücciyyət”in gərəyi olaraq)
vəli və rəhbər olmuş olurlar.
2-Digər bir dəlil isə, "Ömər ibn Hənzələnin məqbuləsi”
adlanan rəvayətdir. Biz rəvayətin sənədini araşdırmırıq. Sadəcə bu
qədərini demək kifayətdir ki, hədis şiə üləmasının böyük əksəriyyəti
tərəfdən qəbul olunduğu üçün ona "məqbulə”, yəni, qəbul olunan deyiblər.
Hədisin sənədin səhihliyinin isbatı üçün Seyyid Cəfər Mürtəza Amulinin
"Vilayətul-fəqih fi səhihəti-Umar ibn Hənzələ” kitabına baxa bilərsiniz: (http://www.alhadi.org/Data/books/Html/wilayat_al_fakih/wilayat_al_fakih.htm) Hədisdə deyilir: سألت
أبا عبدالله عليه السلام عن رجلين من أصحابنا بينهما منازعة في دين أو
ميراث، فتحاكما إلى السلطان وإلى القضاة، أيحلّ ذلك؟ قال: "من تحاكم إليهم،
في حقّ أو باطل، فإنّما تحاكم إلى الطَّاغوت، وما يحكم له فإنّما يأخذ
سحتاً وإن كان حقّاً ثابتاً له, لأنّه أخذه بحكم الطَّاغوت، وما أمر الله
أن يُكْفَر به قال الله تعالى يريدون أن يتحاكموا الى الطاغوت و قد امرو أن
يكفر به. قلت: فكيف يصنعان؟ قال: ”ينظران من كان منكم ممَّن قد روى
حديثنا، ونظر في حلالنا وحرامنا، وعرف أحكامنا، فليرضوا به حكماً، فإنّي قد
جعلته عليكم حاكماً، Ömər ibn Hənzələ deyir: "Əba Əbdillah (ə)-dan əshabımızdan olub aralarında borc yaxud miras üstündə münaqişə olan iki şəxs barədə soruşdum. Onlar bu vəziyyətdə sultana yaxud qazilərə müraciət edirlər. Soruşdum ki, bu halaldırmı? Buyurdu: "Kim hər hansı haqq yaxud batil bir işə görə onlara müraciət edərsə, nəhy olunmuş tağuta müraciət
etmişdir! O onun üçün nə hökm edərsə, həmin şəxs onu götürdükdə süht
götürmüş olur. Hərçənd, özü üçün sabit olan bir haqqı (götürmüş) olsa
belə. Çünki o onu tağutun hökmü ilə götürmüşdür. Dedim: Bəs əgər ixtilaf etmiş olsalar, necə davransınlar? Buyurdu: Sizin içərinizdən bizim hədislərimizi nəql edənə, halal və haramımıza riayət edənə, bizim hökmlərimizi tanıyana müraciət etsinlər. Hakim olaraq ondan razı qalsınlar. Mən belə bir şəxsi sizlərə hakim təyin edirəm! …”[17] Göründüyü
kimi, imam (ə) açıq-aşkar şəkildə zalım hakimlərə müraciət etməyi
qadağan etmişdir. Bu o deməkdir ki, kim onlara müraciət edərsə, tağuta
müraciət etmiş olur. Bu rəvayətin əsl məqsədi, zalım hakimlərin
insanların işlərində mərcə rolu oynamasına mane olmaqdır. Bu məqbulə
böyük siyasi bir məna daşıyırdı. Belə ki, bunun buyurmaqla imam (ə)
zalım hökumətlərə, onların məhkəmə sistemlərinə və digər orqanlarına
müraciət etməkdən çəkindirirdi ki, nəticədə imamlar (ə) və onların təyin
etdiyi şəxslər üçün yol açılsın. İmamın bu buyuruğuna əsasən,
müsəlmanlar üçün yeganə mərcə və müraciət yeri Əhli-Beyt (ə) hədisləri
nəql edib halal-harama diqqət edən və hökmləri dəqiq şəkildə tanıyan
alimlərdir. Daha sonra İmam (ə) buyurur: "Mən belə bir şəxsi sizlərə hakim təyin edirəm”.
Yəni, hamınız ondan hakim olaraq razı olun, ondan başqasına müraciət
etməyin. Buradakı "hakimlik” təkcə qəza (məhkəmə) məsələləri ilə
məhdudlaşmır. Əksinə içərisinə hakimiyyəti də alan daha geniş bir məna
kəsb edir. Rəvayətdəki, ayədən və hədisin özündən belə belə aydın olur
ki, imam (ə) fəqihi təkcə məhkəmə işlərinə deyil, həm də hökumət işləri
üçün təyin etməmişdir. Bunun isbatı üçün bir çox dəlil göstərmək olar.
Lakin biz məqalənin həcmini nəzərə alıb bunlardan sadəcə biri ilə
kifayətlənirik. (Maraqlananlar yuxarıda qeyd edilən mənbəyə baxa
bilərlər). Əgər
hədisdən məqsəd, sadəcə olaraq fəqihlərə qəzavət haqqının verilməsi və
münaqişələri həll etmək idisə, o zaman hədisdə "aleykum” (عليكم)
ifadəsinin işlənməsi doğru olmazdı. Əksinə, daha doğrusu bu olardı ki,
ya həmin ifadə ümumiyyətlə işlənməyəydi, ya da əvəzində "bəynəkum”
(بينكم) sözləri işlənəydi. Buna görədir ki, görürük ki, Qurani-Kərimdə
və digər yerlərdə qəzavət məsələsinə toxunulduqda ya sadəcə fel işlənir
(ön qoşmasız), ya da "bəynəkum” və ya "bəynən-nas” kimi zərf mənalı ön
qoşmalarla. Nə hökm sözünün önündə və nə də sonrasında "əleykum” sözü
işlənməyib. Necə ki, "cəaltu fulanən aleykum cundiyyən” və ya "cəaltu
fulanən aleykum cabiyən liz-zəkat” deyə bilməzsiniz, eləcə də "cəaltuhu
aleykum qaziyən” və ya "cəaltuhu qaziyən aleykum” deyə bilməzsiniz.
Seyyid Mürtəza Amuli bunun izahı olaraq deyir: ""Qəza əleyhi” sözünün
mənası budur ki, "bir kəsin istəyinin əksinə hökm verdi və ya onun
əleyhinə və ya ziddinə hökm çıxardı”. Eyni hal "cəaltuhu hakimən
aleykum” cümləsinə də aiddir. Əgər hədisdəki "hökm” sözü "qəza”
(qəzavət) mənasında olsa, onda "cəaltuhu hakimən aleykum”cümləsinin
mənasıda eynilə "qəza əleyhi” cümləsinin mənası kimi olacaq. Mənası belə
olacaq ki, "onu sizin xilafınıza hökm verən təyin etdim”. Yox, əgər
hökm sözü hakimiyyət, hakim mənasında olsa, o zaman bu kəlmənin "alə” ön
qoşması ilə işlənməsi doğru olacaq. Böyük şəxsiyyətlər də bu mənanın
doğru olduğunu demişlər”. Bu barədə Şeyx Ənsarinin (r.ə), Şeyx
Muhəmmədhəsən Nəcəfinin (Sahibi-Cəvahir) (r.ə) fikirlərinə müraciət edə
bilərsiniz[18]. 3-Digər bir hədisi isə adına "husunul-İslam” deyə biləcəyimiz Üsui-Kafi kitabında gələn aşağıdakı hədisdir. İmam Musa ibn Cəfər (ə) buyurur: اذا
مات المؤمن بكت عليه الملائكة و بقاع الارض التي كان يعبد الله عليها و
أبواب السماء التي كان يصعد فيها بأعماله و ثلم في الاسلام ثلمة لايسدها
شئ، لان المؤمنين الفقهاء حصون الاسلام كحصن سور المدينة لها "Bir
mömin öldüyü zaman səmanın mələkləri ona ağlayar.. İslamda elə bir
boşluq yaranar ki, heç bir şey onun yerini doldura bilməz. Çünki fəqih
möminlər şəhəri əhatə edən qala divarlarına kimi İslamın qalasıdırlar”[19]. Kafi
kitabındakı eyni babda digər bir hədisdə isə belə gəlmişdir: "Bir fəqih
mömin öldüyü zaman…”. Lakin bizim qeyd etdiyimiz hədisdə "fəqih” sözü
işlənməmişdir. Bununla belə, cümlədəki "çünki fəqih möminlər…”
ifadəsindən belə başa düşülür ki, "fəqih” sözü rəvayətin əvvəlində saqit
olmuşdur. İmam Xomeyni (r.ə) bu hədis barədə belə deyir: "İmamın buyurduğu "çünki fəqih möminlər İslamın qalasıdırlar”
sözü fəqihlər üçün bir təklif anlamına gəlir ki, onlar əqaidi, əhkamı,
sistemləri (nizamları) ilə birgə İslamı hifz etsinlər. Bu ifadə İmam
tərəfdən tərif və ya öymə mənasında işlənməyib. Və ya bizim aramızda
məşhur olan -mənim sənə, sənin mənə "höccətül-İslam” deməyimiz kimi-
iltifat mənasında işlənməmişdir. Əgər
fəqih camaatdan və onların işləri ilə məşğul olmaqdan uzaqlaşıb evinin
bir küncündə oturarsa, İslamın qanunlarını hifz etməz, yaymazsa,
cəmiyyətin işlərinin islah olunub düzəlməsi üçün çalışmazsa və
müsəlmanlara diqqət yetirməzsə, görəsən onu İslamın "qalası” və ya
"çəpəri” saymaq olar? Əgər desəniz ki, biz İslamı mühafizə edirik, onda mən sizə belə bir sual verərəm: -Həddləri icra edirsiniz, İslamın cəza qanunlarını icra edirsiniz? -Xeyr. Siz
burada İslam binasında bir çat əmələ gətirmiş oldunuz. Sizə vacib idi
ki, onu tikəsiniz və ya əvvəl vaxtdan çat əmələ gəlməsinə mane olasınız. -Sərhəddləri,
torpaqları müdafiə edirsiniz? İslam ərazisinin, torpaqlarının
salamatlığı və istiqlalı üçün bir iş görürsünüz, onları hifz edirsiniz? -Xeyr. Biz Allaha dua edirik ki, özü bunları etsin. Burada da binanın başqa bir yer uçulmuş oldu. -Sizə
əmr edildiyi kimi, Allahın varlıların mallarından fərz etmiş olduğu
fəqir haqqlarını toplayıb onları sahiblərinə çatdırırsınız? ” -Xeyr! Bu bizim işimiz deyil. İnşəallah bu bizdən qeyrisinin əli ilə həyata keçər. Görəsən
bu binadan nə qaldı? Bütün bina xarabalığa döndü. Sizin bu vəziyyətdəki
halınız Şah Sultan Hüseynlə İsfahanın halına döndü.. Sizin nəyiniz
İslamın "qalası”dır? İslamın hansı "qalası”-sınız siz? "Fəqihlər İslamın
qalalarıdırlar” sözündən məqsəd budur ki, yəni onlar var gücləri ilə və
bacardıqları qədər İslamı hifz etməklə mükəlləfdirlər. İslamın hifzi
heç bir şərt, qeyd olmadan ən mühüm mütləq vacibatlardandır”[20].
Bunun üçün isə, heç şübhəsiz ki, fəqhin öz üzərinə düşən borcu yerinə
yetirməsi və cəmiyyətə rəhbərlik etməsi gərəkdir. Əks halda İslamın –öz
loru dilimizlə desək– hayı gedib vayı qalacaq. Necə ki, bu gün əhalisi
müsəlman olan qeyri-İslami dövlətlərdə bunun açıqca şahidi oluruq. [1] Buhusun fi vilayətil-fəqih: səh.7 [2] Müstədrəkul-Vəsail: 17/311, İhticac: 355, Əvailil-liali: 4/78, hədis 69 və s [3] Əcvibətul-İstiftaat: səh.19. (Azərbaycan dilinə tərcümə). [4] Əcvibətul-İstiftaat: səh.19-20. (Azərbaycan dilinə tərcümə). [5] Əcvibətul-İstiftaat: səh.22. (Azərbaycan dilinə tərcümə). [6] "Vilayəti-fəqihə bir baxış”, Ayətullah Misbah Yəzdi. səh.54. [7] Əcvibətul-İstiftaat: səh.21. (Azərbaycan dilinə tərcümə). [8] əl-Hukumətul-İslamiyyə: səh.50. [9] Ayətullah Misbah Yəzdi (d.z), "Vilayəti fəqihə bir baxış”, səh.55. [12] Ğürərul-Hikəm: c.1, səh.427, c.2, səh.784, Biharul-Ənvar: c.75, səh.359 [13] Nəhcül-Bəlağə: xütbə 39, Biharul-Ənvar: c.72, səh.358, Ənsabul-Əşraf: c.2, səh.352, 377. [14] Uyunu-əxbarir-Riza (ə): c.2, səh.101, İləluş-şəraye: c.1, səh.253, Məkasib (Şeyx Ənsari): səh.153. [15] Bu növ hədislərin izahında mərhum İmam Rahilin (r.ə) fikirlərini qeyd edəcəyik. [16] Şeyx Səduq, "Kəmalud-din” (483), Şeyx Tusi, "Ğeybət” (176), Bihar, Əllamə Məclisi (53/180) [17] Müstədrəkul-Vəsail: 17/311, İhticac: 355, Əvailil-liali: 4/78, hədis 69 [18] Bax: Məkasib: səh.154, Cəvahirul-Kəlam: c.40/səh18. [19] Kafi: 1/38, hədis 3. [20] "əl-Hukumətul-İslamiyyə”, Ruhullah Musəvi Xomeyni (r.ə), səh.65. Menbe:http://islamveheqiqet.wordpress.com/
|